برگزاری روز «شهید عراقی»؛

تأکید مسئولان عراق بر تداوم راه شهید آیت‌الله «سید محمدباقر حکیم»

تأکید مسئولان عراق بر تداوم راه شهید آیت‌الله «سید محمدباقر حکیم»
شنبه 18 اسفند 1397 - 14:34

مراسم روز شهید عراقی که به مناسبت سالگرد شهادت آیت‌الله سید محمدباقر حکیم برگزار می‌شود، امسال نیز در بغداد برگزار شد و سخنرانان حاضر در این مراسم تأکید کردند که برای رسیدن عراق به جایگاه واقعی خود باید پیرو این شهید بزرگوار باشند.

العالم - عراق

«هادی العامری» رئیس ائتلاف «الفتح» عراق امروز شنبه در مراسم روز شهید عراقی که به مناسبت سالگرد شهادت آیت‌الله سید محمدباقر حکیم ملقب به شهید محراب برگزار می‌شود، سخنرانی کرد.

العامری تأکید کرد که آیت الله حکیم برای عراق جانشفانی کرد و وی را دارای عقید راسخ و ثابت دانست.

وی این مراسم را فرصت خوبی برای همه چالشها دانست و گفت که شهید محراب، یکی از مهمترین نقاط در تاریخ معاصر عراق است.

وی با بیان اینکه همه باید با تأنی و درنگ به این شخصیت بزرگ بنگرند، اعلام کرد که امروز عراق یک نظام دیکتاتوری فاشیستی را پشت سر گذاشته است.

وی تصریح کرد که این رژیم از نظر بین المللی و منطقه‌ای تحت حمایت بود که با مقاومت مردم عراق سرنگون شد.

شبکه خبری «الغدیر» به نقل از العامری گزارش داد که در مسیر حق ثابت قدم خواهد بود و به مسیر خود علیه همه چالشهایی ادامه خواهد داد که عراق با آن مواجه است.

وی با بیان اینکه عراق با شرایط دشوار و چالشهای زیادی روبروست، اظهار داشت که منطقه نیز دست به گریبان بحران است، ولی با مدیریت درست می‌توان این مشکلات را پشت سر گذاشت.

رئیس ائتلاف الفتح مرجعیت دینی عراق را «سوپاپ امنیت» کشور دانست و عنوان کرد که به فضل این مرجعیت، عراق به این پیروزی تاریخی دست یافت.

العامری با اشاره به اینکه «نبرد با تروریسم به پایان نرسیده و همچنان به قوت خود باقی است» از «عادل عبدالمهدی» نخست وزیر و فرمانده کل نیروهای مسلح عراق خواست که نیروها را مجددا مستقر کند و اجازه ندهد که شکافهایی وجود داشته باشد که تروریسم از طریق آن بازگردد.

مسئولیت ما ادامه پروژه شهید حکیم است

در ادامه این مراسم، «محمد الحلبوسی» رئیس پارلمان عراق با بیان اینکه خاندان حکیم رهبران بزرگی را به جامعه عراق هدیه کرد، اظهار داشت: «شهید حکیم نمونه خاص حفظ اصول و انعطاف عالی سیاسی بود، نظام سیاسی‌ای که شعله آن را فروزان کرد که امروز این مسیر را سید عمار الحکیم ادامه می‌دهد و اندیشه سیاسی پخته‌ای را سال‌هاست هدایت کرده و می‌کند».

وی با اشاره به تحولات منطقه عنوان کرد: «منطقه را چالش‌ها و تهدیدهای نزاع اراده‌ها فراگرفته، اما عراق دستاوردهای بزرگ مادی و معنوی داشته است، از همه مهم‌تر مبارزه با تروریسم، اما این پیروزی با مبارزه با فساد و نابودکردن عوامل افراط کامل می‌شود».

رئیس مجلس عراق با بیان اینکه روز شهید عراقی یادبود وفاداری ما به اصول شهداست و هر روز ما سرشار از یاد تلاش و فداکاری برای میهن است، گفت: «ما نیازمند زنده نگاه‌داشتن یاد آنهاییم، که با خون خود آزادی را برای ما آوردند و اکنون باید مسیر تحقق عملی آن وعده و اندیشه‌ها را آغاز کنیم».

الحلبوسی ادامه داد: «مسئولیت ما ادامه پروژه‌ای است که آن شهید آغاز و ارزشمندترین داشته خود را در آن فدا کرد. استقلال عراق زمانی به دست خواهد آمد که تلاش همه‌جانبه برای توسعه اقتصادی و مبارزه با بزرگترین چالش این مرحله یعنی فساد آغاز شود».

وی با اشاره به دستاوردهای بزرگ عراق در زمینه امنیتی، سیاسی و تشکیل دولت عنوان کرد: «امروز عراق حضور خود را در جهان تثبیت و در نهادهای بین‌المللی بر موضع هماهنگ عراق با مواضع جهان عرب و اهمیت مسئله فسلطین تأکید کرده است».

رئیس پارلمان عراق افزود: «شواهد این پیروزی‌ها استقبال از چهره‌های بزرگ سیاسی جهان در بغداد است».

الحلبوسی در پایان تصریح کرد: «عراق با وجود حضور در منطقه پرتنش، توانست در جای مناسب بنشیند و دیپلماسی متوازنی مبتنی بر منافع مشترک و توجه به منافع داخلی را پیش بگیرد».

شهید حکیم به ما درس صبر و ثبات و پافشاری در مسیر حق را آموخت

برهم صالح، رئیس جمهور عراق نیز در ادامه همین مراسم، در مراسم با اشاره به شخصیت والای آیت‌الله شهید سید محمدباقر حکیم اظهار داشت: «شهید محراب نماد ملی بزرگ و شخصیت ویژه علمی و جهادی، نماد تاریخی از فداکاری برای ارزش های والایی بود که راه را برای عراق دموکراتیک آزاد از استبداد باز کرد».

وی ادامه داد: «شهید حکیم با ایمان راسخ به آینده عراق آزاد که میهن جامع همه طیف های ملت عراق باشد، کوشید».

رئیس جمهور عراق با بیان اینکه به دیدار خود با این شخصیت بزرگ می‌بالد، گفت: «از وی صبر و ثبات و پافشاری در مسیر حق را آموختم و در سخت‌ترین روزها این روحیه در وی همیشه فعال بود و ما را به عمل بیشتر فرا می‌خواند».

صالح افزود: «وی با شجاعت خود در خط مقدم همه تلاش‌ها در مبارزه با استبداد ایستاده بود و شهادت عظیم وی بهترین مصداق آن شجاعت بود که با اطلاع از خطرات بر مواضع اصولی خود پافشاری کرد».

رئیس‌جمهور عراق در پایان با بیان اینکه شهید حکیم با شهادت خود روحیه حماسی را برای پیش بردن پروژه ملی در ما تقویت کرد، اظهار داشت: «در این یادبود دردناک و الهام‌بخش از همه شهدای عراق و قهرمانانی که شهرها و روستاهای عراق را آزاد کردند، از ارتش و پلیس و حشد الشعبی و پیشمرگه و عشایر یاد می‌کنیم».

در همین راستا، «سید عمار الحکیم» رهبر جریان حکمت ملی عراق هم در آغاز این مراسم گفت که «جای خالی شهید محراب نه فقط در سطح شخصی یا خانوادگی یا منطقه‌ای که نیز در سطح عراق و جهان اسلام کاملاً حس می‌شود».

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها