در کنفرانس خبری مشترک؛

روحانی: عراق امن و باثبات باعث امنیت بیشتر منطقه خواهد شد/ صالح: برای رفع موانع همکاری با ایران تلاش می کنیم

روحانی: عراق امن و باثبات باعث امنیت بیشتر منطقه خواهد شد/ صالح: برای رفع موانع همکاری با ایران تلاش می کنیم
دوشنبه 20 اسفند 1397 - 13:57

روحانی امنیت، ثبات و روند دموکراتیک در عراق را برای جمهوری اسلامی ایران بسیار با اهمیت عنوان کرد و گفت: ثبات در عراق و تقویت امنیت این کشور به نفع ثبات و امنیت منطقه خواهد بود.

العالم ـ عراق

حجت الاسلام دکتر حسن روحانی رییس جمهوری اسلامی ایران روز دوشنبه درکنفراسن خبری مشترک با برهم صالح همتای عراقی خود با تشکر از دولت و ملت عراق برای مهمان نوازی از هیات ایرانی در این سفر سه روزه همچنین از محبت، بخشندگی و مهمان نوازی ملت دوست و برادر عراق از زائران ایرانی بخصوص در ایام اربعین حسینی (ع)، روابط دو کشور را تاریخی و عمیق توصیف کرد.
وی گفت: سابقه مناسبات دو کشور هزاران سال سابقه دارد و ما باید حداکثر تلاش خود را برای توسعه و گسترش آن بکار ببندیم.
رئیس جمهوری اسلامی ایران افزود: گفتگوی بسیار خوب و سازنده ای با رییس جمهوری عراق داشتم و من نقطه تفارق و اختلافی در مباحث مطرح شده ندیدم .
روحانی گفت: تقویت روابط میان تهران و بغداد به نفع دو کشور است و ما نخواهیم گذاشت مسیر و سیر تحول مثبت آن متوقف شود.
وی افزود: ما خواهان اتحاد ایران و عراق هستیم و این اتحاد و همکاری نه علیه دیگری بلکه برای دعوت از دیگران به همکاری های گسترده تر است.
رئیس جمهوری اسلامی ایران گفت: در نشست امروز با آقای دکتر برهم صالح در حوزه های مختلف از جمله در زمینه تجارت، صنعت، ایجاد بازارچه های مشترک، رفت و آمد زائران، نفت و گاز، برق، بانک، خط آهن، محیط زیست و سایر مسائل منطقه ای و جهانی گفتگو کردیم.
روحانی گفت: هر دو کشور طی سالهای اخیر با دشواری های ناشی از پدیده تروریسم مواجه بودیم و ملت های ایران و عراق از این امر رنج بسیار بردند.
وی افزود: ایران در جریان مبارزه با تروریسم در کنار عراق قرار گرفت چرا که چنین امری را وظیفه خود می دانست.
رئیس جمهوری تاکید کرد: ما عراق را یک کشور مهم اسلامی و عربی می دانیم که می تواند نقش مهمتری در منطقه و نزدیک تر کردن دیدگاه ها ایفا کند.
روحانی گفت: امنیت، ثبات و روند دموکراتیک در عراق برای جمهوری اسلامی ایران بسیار با اهمیت است چرا که ثبات در عراق و تقویت امنیت در این کشور به نفع ثبات و امنیت منطقه خواهد بود.

صالح: برای رفع موانع همکاری با ایران تلاش می کنیم

برهم صالح رئیس جمهوری عراق نیز در کنفرانس خبری مشترک با روحانی تاکید کرد که دو کشور برای رفع مشکلات و موانع در مناسبات از جمله در تجارت، گردشگری و زیارت تلاش می کنیم.

وی گفت: این فرصت ارزشمندی است که از مهمان عزیز و گرامی خودمان بابت نقش و کمک ایران در پیروزی بزرگ عراق بر داعش تشکر کنیم.
رئیس جمهوری عراق گفت: سفر دکتر روحانی برای ما بسیار دارای اهمیت است و ایشان مهمان عزیز و محترم ماست.
صالح گفت: چارچوب های جدید همکاری میان دو کشور مورد توافق قرار گرفته است که امروز اعلام خواهد شد.
رئیس جمهوری عراق افزود: امنیت مشترک از عناصری است که مستلزم افزایش همکاری ها میان تهران و بغداد و همچنین همکاری همه کشورهای منطقه با هدف افزایش ثبات و امنیت و تامین منافع مشترک در مبارزه با افکار و گروههای منحرف تروریستی است.
صالح با اشاره به مذاکرات و تفاهمات انجام شده میان دو هیات ایرانی و عراقی در طول روزهای گذشته، تاکید کرد: باید از جزییات کوچک در روابط فی مابین عبور کرد و به فضای بزرگتر و وسیع همکاری ها و روابط اندیشید چرا که این امر در راستای منافع هر دو ملت خواهد بود.

پربیننده ترین خبرها