حزب اتحاد دموکراتیک سوریه:

آمریکا مخالف توافق کردها با دولت سوریه است

آمریکا مخالف توافق کردها با دولت سوریه است
يکشنبه 26 اسفند 1397 - 07:46

عضو دفتر سیاسی حزب اتحاد دموکراتیک سوریه گفت: آمریکا توافق کردهای سوریه با دولت این کشور را برای ورود به شرق فرات ناکام گذاشت.

العالم ـ سوریه

به گزارش رسانه های کردی، عبدالحکیم بشار خاطرنشان کرد، قرار بر این بود که دولت سوریه در مقابل واگذاری اختیاراتی به کردها، به مناطق شرقی فرات بازگردد.
وی در گفت و گو با خبرگزاری کردی باسنیوز اضافه کرد: آمریکا بازگشت دولت سوریه به شرق فرات را بازگشت ایران و تقویت نفوذ این کشور در سوریه می داند و این همان چیزی است که آمریکا با آن مخالف است.
بشار گفت: آمریکا تاکنون به ترکیه اجازه ایجاد منطقه امن موردنظر آنکارا به عمق 32 کیلومتر و اخراج نیروهای دموکراتیک را نداده است و تلاش می کند برخی نیروهای بین المللی از کشورهای فرانسه و انگلیس را به عنوان نیروهای حافظ صلح، در کنار نظامیان آمریکایی مستقر کند ولی این طرح نیز با موانع جدی روبرو است.
وی بیان کرد: تاکنون مسیر حوادث در شرق فرات ترسیم نشده است و گفت وگوهای آمریکا و ترکیه درباره منطقه امن همچنان ادامه دارد و نشانه هایی از توافق دو طرف درباره ضرورت ایجاد چنین منطقه ای مشاهده می شود.
این مسئول کرد سوری افزود: آمریکا و ترکیه درباره ایجاد منطقه امن در مرزهای ترکیه و سوریه اختلاف های اساسی و ریشه ای در سه موضوع عمق منطقه امن، طرف اداره کننده آن و سرنوشت نیروهای کرد در این منطقه دارند.
بشار اضافه کرد: آمریکایی ها با گروه های مختلف در این منطقه برای رسیدن به یک طرح توافقی برای اداره این منطقه، نشست هایی برگزار کرده اند.
وی گفت: این تلاش آمریکایی ها با مانع اصلی یعنی مخالفت حزب اتحاد دموکراتیک با مشارکت واقعی دیگر گروه ها و تلاش برای حفظ قدرت نظامی و امنیتی خود در کنار دادن برخی امتیازات اندک به دیگر طرف ها برخورد کرده است.
بشار اظهار داشت: حزب اتحاد دموکراتیک سوریه خواستار مشارکت صوری دیگر گروه ها در اداره منطقه، بدون واگذاری اختیارات واقعی به آن ها است به طوری که سلطه واقعی در دست این حزب باقی بماند.
به گزارش ایرنا، رئیس جمهوری ترکیه روز سه شنبه 18 دی ماه در نشست گروه پارلمانی این کشور تاکید کرد که ایجاد منطقه امن در نوار مرزی سوریه با ترکیه توسط ما انجام خواهد گرفت و رئیس جمهوری آمریکا نیز با این تصمیم موافقت کرده است.
درهمین حال خبرگزاری آناتولی ترکیه سه شنبه گذشته در گزارشی مدعی شد: منطقه امنی که ترکیه با دولت آمریکا بر سر آن به توافق رسیده شامل مناطقی از سه استان حلب، رقه و حسکه سوریه می شود.
این موضوع با مخالفت گروه های مختلف کردهای سوریه روبرو شده است و مسئولان و مقامات کرد سوریه بارها با ایجاد منطقه امن تحت کنترل و نظارت ترکیه در شمال و شمال شرق سوریه مخالفت کرده اند.

پربیننده ترین خبرها