تحلیل روز؛

فریاد مردم سودان در خیابان‌ها: «فقط برو»

فریاد مردم سودان در خیابان‌ها: «فقط برو»
چهارشنبه 29 اسفند 1397 - 11:54

"فقط برو" شعاری است که مردم انقلابی سودان در خیابان ها سر می دهند و با این شعار می خواهند بگویند که خواهان ایجاد اصلاحات و تن دادن مقامات به خواسته های آنها هستند. این شعار به خوبی نشان می دهد که نظام عمر البشیر رئیس جمهوری سودان چاره ای بجز کناره گیری از قدرت ندارد.

العالم - تحلیل روز

بعضی ها معتقدند که شعار "فقط برو" بیانگر تمایل برخی احزاب برای منزوی کردن حزب حاکم است ولی بعضی دیگر معتقدند که این شعار بیانگر چکیدۀ خواسته های اقشار، طوایف و احزاب مختلف سودان است احزابی که اعلامیه «آزادی و اصلاحات» را امضاء کردند.

شعار «فقط برو» باعث عصبانیت برخی از اسلام‌گرایان شده است و بسیاری از آنها به تحلیل و بررسی مفاد این شعار پرداخته اند. اکثر اسلام‌گرایان می گویند که هدف از سر دادن این شعار منزوی کردن حزب حاکم از صحنۀ سیاسی سودان است زیرا حزب حاکم از جایگاه و پایگاه خاصی برخوردار است.

هیچ کارشناس امور سودان نمی تواند از نقش بزرگی که اسلام‌گرایان در چند دهۀ گذشته ایفاء کردند و فداکاری های بزرگی که از خود نشان دادندنادیده بگیرد خصوصاً اینکه ملت سودان ملتی پایبند به امور مذهبی هستند.

اسلام‌گرایان در اعتراضات کنونی سودان که از دسامبر 2018 آغاز شده است، نقش پُررنگی دارند و در همۀ تظاهرات مردمی مانند دیگر معترضان مشارکت می کنند. ناگفته نماند که اسلام‌گرایان در سودان از زمان قطع همکاری حسن ترابی و عمر البشیر و جدایی این دو اسلام‌گرا از همدیگر دچار اختلافات و کشمکش های شدیدی هستند. حسن ترابی پس از اختلافش با عمر البشیر حزب کنگره مردمی را تشکیل داد و عمر البشیر هم حزب کنگره ملی را تأسیس کرد. سپس احزاب و گروه های سیاسی دیگری همچون گروه "سائحون" به ریاست غازی صلاح الدین تشکیل شد.

گروه اخوان المسلمین نیز یکی دیگر از گروه های سیاسی جدید الظهور بود گروهی که از همان ابتدا با حزب حسن ترابی همسو و همجهت نبود. سَلَفی ها هم جزء این گروه ها بودند. سلفی ها با همدیگر درباره اعتراضات کنونی سودان اختلاف و کشمکش پیدا کرده اند زیرا برخی از آنها حامی معترضان هستند ولی برخی دیگر حامی دولت و سیاست هایش هستند.

"صلاح شعیب" سخنگوی انجمن صنعتکاران سودان نیز که در اعتراضات مردمی مشارکت دارد، در توضیح شعار "فقط برو" اعلام کرد: هر گونه شعار سیاسی حاوی افکار و سیاست های خاصی است و توصیف شعار "فقط برو" به عنوان شعاری "بی معنی" یا "قدرت طلبانه" یا "انزواء جویانه" اشتباه بزرگی است. این ادعا که انجمن صنعتکاران شعار شعار قدرت طلبانه یا انزواء جویانه سر می دهد، ادعایی سخیف و نابجا است.

شعیب گفت: انجمن صنعتکاران برای خود برنامه و منشور ویژه ای دارد و با وجود موافقتش با احزاب امضاء کنندۀ اعلامیه "آزادی و اصلاحات" مسئولان و اعضایی دارد که کارشناس امور کشورداری هستند و در همۀ بخش های سیاسی، اقتصادی و مدیریتی صاحب نظر می باشند و معنی و مفهوم "انقلاب" را درک می کنند.

شعیب افزود : چرا منتقدان انجمن صنعتکاران اگر واقعاً بی طرف هستند، به شعارهای دیگری همچون "آزادی"، "صلح" و "مساوات" نگاه نمی کنند.

شعیب اعلام کرد: آنچه ما را برای ایجاد تغییراتِ مبتنی بر دمکراسی و انتقال مسالمت آمیز قدرت ترغیب می کند، پایان دادن به دیکتاتوری است.

"عمر الدقیر" رئیس حزب جدید "کنگره سودان" که از حمایت گستردۀ جوانان سودانی برخوردار است، پس از خروجش از زندان در مصاحبه طولانی با یک روزنامۀ سودانی گفت: شعار "فقط برو" شعاری است که مردم انقلابی حاضر در خیابان ها ساخته اند و بیانگر تمایل مردم برای ایجاد تغییرات است. کلمۀ "فقط" نشان می دهد که نظام حاکم چاره ای بجز کناره گیری از قدرت ندارد. این کلمه همچنین به معنی بازسازی سودان براساس اصول و مبانی جدید و درست است.

مساله "ایجاد تغییرات" هم فراتر از کناره گیری نظام حاکم و دستگاه های سیاسی و مدیریتی نظام از قدرت است. چیز دیگری که باید از بین برود، افکاری است که زمینه را برای روی کارآمدن نظام حاکم و عواملش فراهم کرده است زیرا اگر این افکار از بین نرود، امکان روی کارآمدن نظام مشابه دیگری وجود خواهد داشت.

اوضاع کنونی سودان نشان می دهد که دامنۀ اعتراضات مردمی روز به روز گسترش می یابد و روزهای آینده بی شک آبستن حوادث و اتفاقات جدیدی خواهد بود.

پربیننده ترین خبرها