فرج برای آمریکا و سعودی در سودان از یکستون به ستون دیگر

فرج برای آمریکا و سعودی در سودان از یکستون به ستون دیگر
پنج‌شنبه 22 فروردين 1398 - 22:12

العالم - یک خبر چند تحلیل

خبر:

درحالی که آمریکا، سعودی و امارات از بعدظهر پنجشنبه نسبتا در خصوص سودان احساس آرامش می‌کنند اما مخالفین حکومت اصرار دارند تا رسیدن به یک دولت مدنی از پای ننشینند

تحلیل:

- در مقابل تلاش شبانه روزی سه ماهه مخالفین حکومت البشیر درسودان و بویژه «مجمع اتحادیه صنفی سودان» که در حقیقت رهبری این حرکت جدید را برعهده داشت امروز حکومت نظامی البشیر برخلاف نظر مردم در دامان حکومتی جدید با ریاست "عوض بن عوف" وزیر دفاع البشیر سقوط کرد مخالفین وعده کرده اند تاتحقق حکومتی مدنی وغیر نظامی به تظاهرات ومخالفتهایشان ادامه دهند.

- نکته قابل تامل در تحولات سودان و سوال اساسی مردم این است که چگونه ممکن است البشیر در حبس باشد و وزیر دفاع او که عهده دار سیاستگذاری‌ها و اجرای سیاست‌های نظامی این کشور در زمان البشیر بوده است بتواند سکاندار حکومت جدید باشد؟ مبتنی بر نگاه مردم در سودان حکومت از یک شکل نظامی به شکلی دیگر و البته با ماهیتی نظامی تغییر حالت داده است.

- با روی کارآمدن وزیر دفاع البشیر مردم معتقدند آمریکا و سعودی و امارات موفق شده اند در قالب این تغییر فرصتی برای بازسازی خود جهت مداخله در امور سودان بعد از البشیر بدست آوردند و به این شیوه سیاست‌های گذشته را در سایه حکومت جدید استمرار ببخشند. از دیدگاه ایشان رویکرد "از این ستون به آن ستون فرج است" را کشورهای مذکور در سودان در دستور کار قرارداده اند

- از دیدگاه مخالفان وزیر دفاع دیروز و رئیس شورای نظامی انتقالی امروز هر دو از یک جنس هستند و مسائلی چون مشارکت در جنگ یمن و سرکوب مخالفین و... همچنان در حکومت عوف استمرار خواهد یافت.

- برخی از تحلیلگران معتقدند آمریکا در کوتاه مدت برای حمایت از عوف احتمالا تحریم‌ها را از سودان برخواهد داشت و در عین حال برای حمایت از رییس جدید سودان را از لیست تروریسم حذف خواهد کرد. مساله ای که درصورت تحقق بیش از هرچیز ماهیت حکومت جدید را روشن خواهد کرد.

پربیننده ترین خبرها