روزنامه فرانسوی:ایرانی ها علیه اقدام اخیر آمریکا متحد هستند/ ترامپ حس ملی گرایی ایرانیان را بیدار کرد

روزنامه فرانسوی:ایرانی ها علیه اقدام اخیر آمریکا متحد هستند/ ترامپ حس ملی گرایی ایرانیان را بیدار کرد
جمعه 23 فروردين 1398 - 17:37

روزنامه فرانسوی لیبراسیون روز جمعه در گزارشی تاکید کرد که اقدام دولت دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا مبنی بر قرار دادن نام سپاه پاسداران در کنار گروه هایی نظیر القاعده و حزب الله لبنان در فهرست سیاه ایالات متحده، حس ملی گرایی ایرانی ها را از جمله در بین میانه رو ترین آنها بیدار کرد.

العالم ـ اروپا

به گزارش لیبراسیون افزود: این روزها موج حمایت از سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در همه ایران موج می زند. علاوه بر نمایندگان مجلس ایران، برخی مجریان تلویزیونی و حتی برخی امامان جمعه در شهرهای مختلف ایران، امروز با لباس سپاه در برابر دوربین ها حاضر شدند. حتی کسانی که عموما از محافظه کاران انتقاد می کنند به نشان حمایت لباس پاسداران را به تن کرده بودند.
نشریه فرانسوی نوشت که تمام سیاسیون ایران با هم متحد شده اند. آیت الله علی خامنه ای رهبر عالی ایران در واکنش به این اقدام گفت:«آمریکایی‌ها به خیال خود علیه سپاه و در واقع علیه انقلاب و ایران نقشه می‌کشند و گربه‌رقصانی می‌کنند، البته این خباثت‌ها به جایی نخواهد رسید و با برگشتن کید و فریب آنها به خودشان، دشمنان جمهوری اسلامی مانند ترامپ و احمق‌های دور و بر نظام حاکمه آمریکا در حال حرکت به سمت حضیض هستند.»
حسن روحانی رئیس جمهوری ایران نیز اعلام کرد که «شما چه کسی هستید که بخواهید تروریستی بودن نهادهای انقلابی (ایران) را تعیین کنید؟»
در واقع باید گفت که این تصمیم مرحله جدید از جنگ صلیبی انفرادی ترامپ است که در ماه مه سال 2018 با نقض توافق هسته ای ایران ، تحریم های یکجانبه ای علیه ایران برقرار کرد.
همچنین 'هرمیداس باوند' کارشناس مسائل بین الملل معتقد است که تصمیم ترامپ به هیچ عنوان بنیان حقوقی ندارد.
این استاد دانشگاه در پاسخ به این نکته که آمریکایی‌ها مدعی هستند که سپاه پاسداران در چهار دهه گذشته از گروه‌های افراطی خاورمیانه حمایت کرده است، گفت: 'هرگز این گونه که آنها مدعی هستند نبوده است. این حرف دیگر برآمده از دلایل و ملاحظه های آن‌هاست. مثلاً آمریکایی‌ها معتقدند بعد از اشغال عراق، سپاه پاسداران در وقایعی که علیه سربازان آمریکایی در عراق رخ داده، نقش داشته است. در صورتی که آن اقدام ها کار گروه‌های داخلی خود عراق بود ولی اکنون سپاه پاسداران متهم می‌شود به دست داشتن در چنان اقداماتی. به نظر من در مجموع دلایل آمریکا در تروریستی اعلام کردن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، از منظر قواعد حقوق بین‌الملل، بنیان محکمی ندارد. ولی آمریکایی‌ها در هر حال خودشان را آزاد می‌دانند و همان طور که علیه داعش دست به اقدامات سرکوبگرانه می‌زنند، گروه‌هایی را که از نظر خودشان منتسب به سپاه قدس یا سپاه پاسداران است، سرکوب کنند.'
این استاد دانشگاه و کارشناس مسائل بین المللی در پاسخ به پرسشی مبنی بر احتمال رویارویی نظامی میان ایران و آمریکا گفت که وقوع چنین رویارویی نظامی بستگی به نوع واکنش‌ها دارد. در واقع همه چیز در گرو مکانیسم‌هایی است که از سوی ایران اتخاذ می‌شود برای پاسخ دادن متقابل به آمریکا. درگیری نظامی قطعی نیست. در واقع باید گفت که از اکنون نمی توان پیش‌بینی قاطعی درباره نتایج اقدام اخیر دولت آمریکا کرد. به هر حال احتمال وقوع جنگ را نباید دست کم گرفت. اما نهایتا باید دید کنش‌ها و واکنش‌ها چه خواهد بود. نحوه واکنش ایران تعیین کننده است.
به گزارش ایرنا، دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا روز دوشنبه با انتشار بیانیه ‌ای مطبوعاتی اعلام کرد سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را در فهرست سازمان‌های تروریستی قرار می‌دهد.
در پی این تصمیم آمریکا، جمهوری اسلامی ایران هم در اقدامی متقابل، دولت آمریکا را حامی تروریسم و فرماندهی مرکزی آمریکا موسوم به سنتکام را به‌عنوان گروه‌های تروریستی شناسایی کرد.
این اقدام نابخردانه دولت آمریکا با واکنش‌ها و انتقادهای زیادی درمیان چهره های سیاسی آمریکا رو به رو شده است.

پربیننده ترین خبرها