چاووش‌اوغلو: فرانسه به تاریخ تاریک خود نگاه کند

چاووش‌اوغلو: فرانسه به تاریخ تاریک خود نگاه کند
جمعه 23 فروردين 1398 - 18:58

وزیر امور خارجه ترکیه، به اظهارات و اقدامات مقام‌های فرانسه در خصوص «نسل‌کشی ارامنه» در ترکیه واکنش نشان داد و گفت که فرانسوی‌ها به جای این اتهام‌ها، تاریخ خود را مطالعه کنند.

العالم - ترکیه

«مولود چاووش‌اوغلو»، وزیر امور خارجه ترکیه به رئیس جمهوری فرانسه توصیه کرد به جای طرح ادعاها علیه ترکیه، «تاریخ تاریک» کشورش را مطالعه کند.

به گزارش خبرگزاری آناتولی، چاووش‌اوغلو جمعه (۲۳ فروردین) به هنگام سخنرانی خود در نود و نهمین دوره جمعیت پارلمانی پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) به اظهارات و اقدامات دیروز «امانوئل ماکرون» واکنش نشان داد و گفت: «فرانسه آخرین کشوری است که می‌توان در خصوص قتل‌عام و تاریخ به ترکیه درس دهد؛ چرا که ما آنچه را که در "رواندا" و "الجزائر" اتفاق افتاد، فراموش نکردیم».

اشاره وزیر امور خارجه ترکیه به رواندا مربوط به نسل‌کشی ۱۹۹۴ در این کشور آفریقایی است که گفته می‌شود «هوتو»های افراطی طی صد روز بیش از ۸۰۰ هزار نفر از قوم قبیله «توتسی» و هوتوهای میانه رو را قتل عام کردند. فرانسه به عنوان متحد دولت هوتو در رواندا در آن مقطع، متهم است برای متوقف کردن این نسل‌کشی تلاشی نکرده است.

در جریان انقلاب الجزائر برای رهایی از اشغال و استعمار فرانسه بین سال‌های ۱۹۵۴ تا ۱۹۶۲ نیز نیروهای استعماری فرانسه، بیش از یک میلیون الجزائری را کشتند.

اظهارات امروز چاوو‌ش اوغلو در واکنش به اقدام دیروز دولت فرانسه در تعیین بیست و چهارم آوریل به عنوان سالروز «کشتار ارامنه» در امپراتوری عثمانی بود.

پربیننده ترین خبرها