انتخابات پارلمانی در یمن؛

«هادی» در شرق تشکیل جلسه داد

«هادی» در شرق تشکیل جلسه داد
شنبه 24 فروردين 1398 - 14:49

دولت نجات ملی یمن در صنعاء، امروز در حال برگزاری انتخابات در استان‌های تحت کنترل خود برای پر کردن صندلی‌های خالی پارلمان است و هم‌زمان، دولت مستعفی نیز در شرق کشور، اولین جلسه پارلمان را پس از چهار سال برگزار کرد.

العالم - یمن

دولت نجات ملی یمن در صنعاء، امروز از ساعت هشت صبح به وقت محلی، مشغول برگزاری انتخابات میان‌دوره‌ای پارلمان است.

بر اساس گزارش شبکه «المسیره»، هدف از این انتخابات، پر کردن 24 کرسی خالی پارلمان یمن است.

«محمد الجلال» دبیر کل کمیته عالی انتخابات یمن (در صنعاء) در همین ارتباط اعلام کرد،‌ روند برگزاری انتخابات به صورت طبیعی در مراکز مختلف در چندین استان در جریان است.

انتخابات مذکور در مراکز رأی‌گیری شهرهای مختلف استان‌های «الامانه، تعز، أب، بیضاء، الحدیده، ذمار، المحویت، حجه، صعده و عمران» (استان‌های تحت کنترل دولت نجات ملی) در حال برگزاری است.

بر اساس گزارش «المسیره»، تعداد کل مراکز انتخاباتی در حوزه‌های اعلام شد 453 عدد به این ترتیب است: صنعا 10 مرکز، تعز 8 ، اب 51 ، بیضاء 53 ، الحدیده 78 ، ذمار 30 ، المحویت 25 ، حجه 128 ، صعده 44 و عمران 26 مرکز.

واکنش دولت مستعفی و اولین جلسه پارلمان بعد چهار سال

در واکنش به این اتفاق، دولت مستعفی یمن که در عربستان سعودی مستقر است، اعلام کرده انتخابات دولت نجات ملی در صنعاء را قبول ندارد.

در همین ارتباط، دولت مستعفی امروز برای اولین بار طی چهار سال گذشته اولین جلسه پارلمان را با حضور «عبد ربه منصور هادی» رئیس‌جمهور مستعفی در شهر «سیئون» استان «حضر موت» تشکیل داد.

بر اساس گزارش شبکه «العربیه»، روند انتخاب هیأت رئیسه پارلمان دولت مستعفی با مشارکت 141 نماینده آغاز شد و «سلطان البرکی» به عنوان رئیس این پارلمان انتخاب شد.

هم‌زمان با برگزاری این جلسه پارلمان دولت مستعفی، شهر سیئون شاهد تدابیر شدید امنیتی است.

عبد ربه منصور هادی هفته گذشته خواستار تغییر مقر پارلمان و انعقاد آن در شرق این کشور شد. وی شامگاه چهارشنبه (۲۱ فروردین) از نمایندگان پارلمان یمن خواست جلسه‌ای فوق‌العاده در استان «حضرموت» واقع در شمال شرق این کشور تشکیل دهند.

بر اساس گزارش «العربیه، سلطان البرکانی در این جلسه اتهام‌زنی‌های مقامات دولت مستعفی یمن را ادامه داد و مدعی شد، ایران از طریق انصارالله سعی دارد «نفوذش از یمن تا لبنان» را تثبیت کند. وی همچنین ادعا کرد، انصارالله «برنامه‌های فارسی (ایران)» را اجرایی می‌کند.

عبد ربه منصور هادی هم در این جلسه اتهام‌زنی‌های خود به انصارالله را تکرار و ادعا کرد، آنها در راستای شکست تلاش‌های کنونی برای صلح کار می‌کنند.

وی همچنین از آنچه آن را «کمک‌های سلمان بن عبدالعزیز شاه و محمد بن سلمان ولی‌عهد سعودی خواند، قدردانی کرد و مدعی شد: «مهم‌ترین اولویت ما در وقت کنونی شکست کودتاست».

عبد ربه در تلاش برای حفظ جلسات از حاضران خواست که در جلسات بعد هم حاضر شوند.

رئیس‌جمهور مستعفی یمن که ریاض می‌گوید به درخواست او در حال بمباران یمن است، خطاب به انصارالله گفت: «آیا زمان کنار گذاشتن سلاح و آغاز صلح فرا نرسیده؟ دستمان را برای صلح به سمت حوثی‌ها دراز می‌کنیم زیرا یمن، گرانقیمت و عزیز است». حملات عربستان سعودی به یمن وارد پنجمین سال شده است.

مقر پارلمان یمن در شهر صنعاء، پایتخت این کشور است و دولت مستعفی بعد از گذشت چهار سال از جنگ ائتلاف عربی به رهبری عربستان سعودی علیه یمن، قصد دارد با انتقال پارلمان به حضرموت (شرق) باعث فشار به دولت نجات ملی در صنعاء شود.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها