آخرین تحولات لیبی؛ از تشدید درگیری‌های داخلی تا بمباران طرابلس

آخرین تحولات لیبی؛ از تشدید درگیری‌های داخلی تا بمباران طرابلس
يکشنبه 1 ارديبهشت 1398 - 06:08

دعوت دولت شرق لیبی از روسیه برای بازگشت دوباره به این کشور، از سرگیری درگیری ها بین دولت وفاق ملی و نیروهای تحت امر حفتر در جنوب طرابلس و بمباران هوایی شدید اطراف پایتخت از جمله رویدادهای اخیر این کشور بحران زده به شمار می رود.

العالم-لیبی

لیبی در چند هفته اخیر و با آغاز حملات نیروهای وابسته به ژنرال «خلیفه حفتر» فرمانده ارتش این کشور که بخش هایی از شرق کشورش را در کنترل خود دارد، شاهد جنگ و خشونت و درگیری است. در براساس گزراش سازمان ملل متحد، در این درگیری ها 220 غیر نظامی کشته و یک هزار و 66 نفر دیگر زخمی شدند و بسیاری از لیبیایی ها تن به آوارگی داده اند.

سخنگوی نیروهای تحت فرمان حفتر

«احمد المسماری» سخنگوی ارتش ملی لیبی که تحت فرمان ژنرال حفتر قرار دارد، در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت: تلاش های مذبوحانه شبه نظامیان طرابلس برای نفوذ در نیروهای ارتش لیبی شکست خورده است.

المسماری که از نظامیان وابسته به دولت وفاق ملی به «شبه نظامی» تعبیر می کرد، افزود: شبه نظامیان وفاق، برخی مناطق مسکونی در طرابلس را بمباران کردند.

سخنگوی نیروهای وابسته به حفتر با تروریست خواندن نیروهای دولت وفاق ملی که از حمایت سازمان ملل متحد و کشورهای غربی، ترکیه و قطر برخوردار است، اضافه کرد: گروه های تروریستی تلاش می کنند که برخی مزدور را برای عملیات طرابلس به خدمت بگیرند.

ادامه درگیری میان نیروهای حفتر و دولت وفاق ملی

نیروهای تحت امر حفتر بار دیگر با نیروهای وابسته به دولت وفاق ملی لیبی در اطراف پایتخت؛ طرابلس درگیر شدند.

در همین حال حفتر به گردان «راه صلح» دستور داد که از منطقه «الکفره» به سمت شهر «الغربان» حرکت کرده و در عملیات موسوم به طرابلس که برای کنترل پایتخت آغاز شده است، شرکت کنند.

درحالی که نیروهای تحت امر حفتر مدعی شدند، منطقه «العزیزه» واقع در جنوب شهر طرابلس، پایتخت لیبی را به تصرف خود درآورده‌اند.دولت وفاق ملی از کنترل منطقه «الطویشه» در اطراف طرابلس خبر داد و اعلام کرد: حلقه محاصره نیروهای حفتر تنگ تر شده است.

دعوت از شرکت های روسی

«عبدالهادی الحویج» وزیر امورخارجه دولت موقت لیبی (شرق) از شرکت های روسی خواست که فعالیت های خود را در لیبی که به حالت تعلیق درآمده است، از سر گیرند.

وزارت امورخارجه این دولت که در شرق لیبی فعالیت دارد و ژنرال حفتر از حامیان آن است، در اطلاعیه ای اعلام کرد: الحویج روز شنبه در تونس با «ایوان مولوتکف» سفیر روسیه در لیبی دیدار کرده است.

الحویج در این دیدار بر تعمیق روابط تاریخی دو کشور و راه های توسعه روابط روسیه و لیبی تاکید کرد.

وزیر امورخارجه دولت موقت لیبی اضافه کرد: شرکت های روسیه فعالیت ها خود در لیبی را از سر گیرد، بخصوص این که اغلب مناطق و شهرهای لیبی مناطقی امن هستند محیطی برای ازسرگیری پروژه های متوقف شده این شرکت ها به ویژه طرح های زیربنایی، احداث راه آهن، بازسازی شهرهای آسیب دیده از تروریسم فراهم شده است.

بمباران هوایی پایتخت لیبی

خبرگزاری رویترز بامداد یکشنبه از شنیده شدن صدای انفجار و شلیک صدای ضدهوایی در طرابلس پایتخت لیبی خبر داد.

کشته شدن 15 نیروی تحت امر حفتر در غرب لیبی

منابع خبری وابسته به نیروهای ژنرال حفتر فرمانده ارتش ملی لیبی از کشته شدن 15 نظامی در اطراف طرابلس؛ پایتخت خبر داد.

درخواست دولت وفاق ملی ازشورای امنیت

دولت وفاق ملی لیبی از شورای امنیت سازمان ملل متحد خواست که یک تیم حقیقت یاب را به طرابلس بفرست تا مواردی که نیروهای تحت امر حفتر مرتکب شدند، بررسی کند.

لیبی از زمان سرنگونی «معمر قذافی» دیکتاتور سابق این کشور در سال 2011 به دو دولت موازی در شرق و غرب تقسیم شده است.

دولت وفاق ملی به ریاست «فایز السراج» در طرابلس غرب کشور تشکیل شد و مورد حمایت جامعه جهانی است.

همزمان یک دولت موازی دیگر در شهر طبرق در شرق لیبی به نخست وزیری «عبدالله الثنی» و «عقیله صالح» رئیس مجلس نمایندگان اعلام موجودیت کرد که ژنرال حفتر مورد حمایت آنان است.

پربیننده ترین خبرها