تحلیل روز/

بازی عربستان و امارات در اتاق شیشه ای

بازی عربستان و امارات در اتاق شیشه ای
چهارشنبه 4 ارديبهشت 1398 - 10:23

"وقتی در خانه شیشه ای هستی، به دیگران سنگ پرتاب نکن". این یک ضرب المثل قدیمی است که همیشه و همه جا صدق می کند. این ضرب المثل می تواند درباره جهان سیاست با همه گستردگی روابط آن نیز صدق کند. معنای ساده ضرب المثل این است که کسی که اشتباه های بیشتری را مرتکب می شود، نباید دیگران را به اشتباه متهم کند.

العالم - تحلیل روز

با نگاهی به وضعیت منطقه، می بینیم که این ضرب المثل درخصوص دو کشور صدق می کند. در خانه عربستان اتاق های شیشه ای زیادی وجود دارد.

اولین اتاق شیشه ای عربستان و امارات همان هزینه های نظامی آنها است. ابوظبی و ریاض به سمت ایران سنگ پرتاب می کنند و این کشور را متهم می کنند که منطقه را تهدید نظامی می کند؛ درحالی که اگر نگاهی به میزان هزینه های نظامی آنها بیاندازیم متوجه خواهیم شد که عربستان در سال 2017 میلادی به طور میانگین 76 ملیارد دلار سلاح و امارات در همین سال 30 میلیارد دلار سلاح خریداری کرده اند. ریاض و ابوظبی روی هم رفته بیش از 100 میلیارد دلار سلاح خریداری کرده اند؛ درحالی که ایران فقط 16 میلیارد دلار در این زمینه هزینه کرده است. به عبارت دیگر، عربستان و امارات هفت برابر ایران در زمینه تسلیحاتی هزینه کرده اند. منبع این آمار موسسه بین المللی تحقیقات راهبردی، مرکز مطالعات بین المللی و راهبردی و مرکز بین المللی مطالعات صلح استکهم است. با این اوصاف، خانه چه کسی از شیشه است؟

دومین اتاق شیشه ای همان فعالیت منطقه ای عربستان و امارات است؛ ریاض و ابوظبی به سمت ایران سنگ پرتاب می کنند و این کشور را متهم می کنند که ثبات منطقه را تضعیف می کند اما اگر نگاهی به وضعیت کنونی منطقه بیاندازیم، می بینیم که این عربستان و امارات هستند که از چند سال پیش به یمن تجاوز نظامی کرده و میلیون ها یمنی را محاصره کرده اند و باعث بروز فاجعه انسانی برای دهها میلیون یمنی شده اند که با قحطی و وبا دست و پنجه نرم می کنند.

عربستان و امارات همچنین از زمان سرنگونی معمر قذافی در لیبی دخالت و تلاش می کنند که درگیری بین دو طرف درگیر در این کشور را شدید کنند. این ریاض و ابوظبی هستند که در تحولات و رویدادهای کنونی سودان دخالت می کنند و تلاش دارند تا مسیر این تحولات را در راستای منافع خودشان تغییر دهند. این عربستان و امارات هستند که در رویدادهای الجزایر و قیام مردمی در این کشور دخالت می کنند. ما شاهد مخالفت مردمی در همه این کشورها در قبال نقش دستکم مشکوک امارات و عربستان هستیم. اما در مقابل، شاهد بودیم که ایران برای مبارزه با گروههای تروریستی مورد حمایت فکری و مالی و تسلیحاتی کشورها از جمله عربستان و امارات به سوریه رفت. با این اوصاف، خانه چه کسی از شیشه است؟

سومین اتاق همان تروریسم است؛ عربستان و امارات به سمت ایران سنگ پرتاب می کنند و این کشور را متهم به تروریسم می کنند. اگر نگاهی به منطقه بیاندازیم می بینیم که گروه القاعده با حمایت عربستان شروع بکار کرد و با پول سعودی ها پرورش یافت. همچنین می بینیم که داعش با افکار و پشتوانه مالی تشکیل شد که منابع آن برای همگان شناخته شده است. این سخن به استناد گفته های قویترین هم پیمان امارات و عربستان یعنی آمریکا است.

این درحالی است که ایران با صراحت و به طور علنی از حزب الله و جنبش های حماس و جهاد اسلامی فلسطین حمایت می کند که جنبش های مقاومت هستند و از حمایت ملت های مسلمان برخوردارند. با این اوصاف، خانه چه کسی از شیشه است؟

چهارمین اتاق شیشه ای همان مسئله فلسطین است؛ عربستان و امارات به سمت ایران سنگ پرتاب می کنند و این کشور را متهم می کنند که دشمن جهان عرب است. اگر نگاهی به مسئله فلسطین به عنوان مسئله محوری و اساسی جهان عرب بیاندازیم می بینیم که عربستان رهبری روند عادی سازی روابط با رژیم اسرائیل را به دست دارد و تلاش می کند تا دیگر کشورهای عربی را وادار به عادی سازی روابط با این رژیم کند. امارات نیز با میزبانی از هیئت های اسرائیلی در همه سطوح همین کار را می کند. همچنین می بینیم که گردشگران امارات و عربستان و دیگر کشورها هستند که خیابانهای فلسطین اشغالی را پُر کرده اند. در مقابل، ایران در کنار ملت فلسطین و مقاومت آنها ایستاده است و از ملت فلسطین در مقابله با اشغالگران اسرائیلی و پایداری آنها حمایت و پشتیبانی می کند. با این اوصاف، خانه چه کسی از شیشه است؟

بله، اتاق های شیشه ای و سنگ های زیادی هست.. وقتی خانه ات از شیشه باشد و سنگی به سمت دیگران پرتاب کنی، خانه خودت درهم شکسته خواهد شد.

حسین الموسوی

پربیننده ترین خبرها