تحرکات ائتلاف سه‌جانبه قاهره، ریاض و ابوظبی برای دخالت در سودان

تحرکات ائتلاف سه‌جانبه قاهره، ریاض و ابوظبی برای دخالت در سودان
يکشنبه 8 ارديبهشت 1398 - 14:08

درحالیکه شورای نظامی و معارضان سودان درباره تشکیل شورای حاکمیتی متشکل از شخصیت‌های نظامی و غیرنظامی توافق کردند، ائتلاف سعودی، اماراتی و مصری برای دخالت بیشتر در این کشور تلاش می کنند.

العالم - آفریقا

نخستین نشست شورای نظامی انتقالی با نمایندگان ائتلاف معارض «قوی الحریة و التغییر» (گروه‌های خواهان آزادی و تغییر) روز شنبه‌(دیروز) در کاخ ریاست‌جمهوری تشکیل شد و طی آن شرکت‌کنندگان درباره تشکیل شورای حاکمیتی متشکل از شخصیت‌های نظامی و غیرنظامی توافق کردند.

ائتلاف معارضان پیشنهاد تشکیل این شورا متشکل از هشت غیرنظامی و هفت نظامی را مطرح کرد و در مقابل شورای نظامی پیشنهاد کرد که شمار اعضای این شورا ۱۰ نفر از جمله هفت نظامی باشد.

به نوشته روزنامه «رأی‌الیوم»، هر کدام از طرفین بر پیشنهاد خود اصرار ورزیدند و در نهایت در خصوص اعطای فرصت به دو طرف برای مشورت توافق و قرار شد نشست دیگری امروز یکشنبه به منظور توافق نهایی درباره تعداد اعضای این شورا برگزار شود.

این درحالیست که برخی منابع عالی‌رتبه مصری از تحرکات جدید ائتلاف مصری، سعودی و اماراتی برای کمک به شورای نظامی انتقالی سودان و حمایت آن در برابر معترضان خواهان انتقال قدرت به دولت مدنی خبر دادند.

وبگاه «العربی‌الجدید» به نقل از این منابع گزارش داد که استعفای «عمر زین العابدین» رئیس کمیته سیاسی شورای نظامی انتقالی، «جلال الدین الشیخ الطیب» معاون مدیر سابق دستگاه امنیت و «الطیب بابکر علی» عضو شورای مذکور با هماهنگی رهبران این شورا و ائتلاف سه‌جانبه مذکور به منظور آرام کردن فضای متشنج سودان صورت گرفته است.

یک مسئول عالی‌رتبه مصری نیز تماس بین مقامات مصری با تعدادی از رهبران تأثیرگذار معارض در سودان خبر دادند و گفتند که قاهره تأکید کرد که «هرگز اجازه نخواهد یک کشور ناآرام و بی‌ثبات در همسایگی مصر باشد».

یک دیپلمات در حاشیه خلیج‌فارس نیز گفت که طرح ائتلاف سعودی-اماراتی و مصری متشکل از برقراری کانال‌های ارتباطی با شخصیت‌های مدنی و سرشناس معارض به منظور آرام کردن اوضاع است.

تظاهرات مردم سودان علیه دولت عمر البشیر از 19دسامبر 2018 (28 آذر 97) ابتدا به دلیل گرانی کالاها آغاز شد، اما بسرعت رنگ و بوی سیاسی به خود گرفت و معترضان خواستار سرنگونی دولت البشیر شدند که در نهایت حکومت وی با دخالت ارتش سرنگون و پس از آن شورای نظامی انتقالی سودان تشکیل شد.

در ادامه این تحولات و با توجه به تداوم اعتراضات عمومی به حکومت ژنرال‌ها، بن عوف وزیر دفاع البشیر از رأس شورای انتقالی نظامی کنار رفت و جای خود را به «عبدالفتاح البرهان» رئیس ستاد مشترک ارتش داد.

با وجود اینکه اتحادیه اروپا مخالفت خود با به رسمیت شناختن شورای نظامی انتقالی سودان را اعلام کرده اما اتحادیه آفریقا هفته پیش در نشستی در قاهره که به ریاست «عبدالفتاح السیسی» رئیس‌جمهور مصر برگزار شد، با اعطای مهلت سه ماهه به شورای نظامی برای انتقال قدرت به دولت مدنی، موافقت کرد.

در این میان عربستان سعودی و امارات نیز با ارائه کمک‌های مالی به شورای نظامی سودان، مانع انتقال قدرت به دولت مدنی هستند و همین امر باعث خشم و عصبانیت معترضان این کشور شده است.

فارس

پربیننده ترین خبرها