اشرف غنی: دولت افغانستان آماده اجرای آتش‌بس با طالبان است

اشرف غنی: دولت افغانستان آماده اجرای آتش‌بس با طالبان است
جمعه 13 ارديبهشت 1398 - 12:50

اشرف غنی در اختتامیه نشست لویه جرگه مشورتی صلح افغانستان بار دیگر از طالبان خواست تا برای صلح آماده شوند و اعلام کرد که دولت افغانستان آماده است تا درخواست جرگه برای اعلام آتش بس را اجرا کند.

العالم - آسیا

نشست 3 روز لویه جرگه مشورتی صلح افغانستان، با حضور 3 هزار نفر از بزرگان اقوام و قبایل در کابل و به ریاست عبدالرسول سیاف، از رهبران جهادی افغانستان که از روز دوشنبه آغاز شده بود، امروز جمعه با صدور بیانیه‌ای 23 ماده‌ای به کار خود پایان داد.

در مراسم اختتامیه بزرگترین لویه جرگه تاریخ افغانستان، «اشرف غنی» رییس جمهور این کشور با اشاره به بندهای لازم‌الاجرای این بیانیه که از سوی نمایندگان این لویه جرگه صادر شد، گفت: دولت خود را موظف به اجرای این قطعنامه می‌کند.

وی افزود: قطعنامه صلح جرگه، چشم انداز و نقشه راه دولت افغانستان خواهد بود و تمام توصیه‌هایی که در این قطعنامه آمده است، اجرا خواهد شد.

غنی همچنین با اشاره به مشکلات ترافیکی پیش آمده در خیابان‌های منتهی به محل برگزاری لویه جرگه صلح، از ساکنان کابل عذرخواهی کرد.

رییس‌جمهور افغانستان ادامه داد: ما آماده هستیم تا زمینه را برای مشارکت طالبان در توسعه افغانستان فراهم کنیم. این یک پیشنهاد دوستانه است.

غنی همچنین اعلام کرد که در آستانه ماه مبارک رمضان، 175 زندانی طالبان آزاد خواهند شد و طالبان نمایندگان خود را برای تحویل زندانی‌ها به کابل و دیگر ولایات بفرستند.

وی همچنین با اشاره به روابط کابل و اسلام‌آباد نیز گفت: صلح در افغانستان به توسعه اقتصادی پاکستان نیز کمک خواهد کرد. دولت افغانستان خواهان برقراری رابطه‌ای بر پایه احترام متقابل و دوستی با پاکستان است.

غنی در ادامه با اشاره به تلاش‌های جامعه جهانی در برقراری صلح در افغانستان افزود: دولت افغانستان از حمایت‌های آمریکا و ناتو از صلح استقبال می‌کند.

وی بار دیگر از طالبان خواست تا برای صلح آماده شوند و تصریح کرد: دولت افغانستان آماده است تا درخواست جرگه برای اعلام آتش بس را اجرا کند. اگر طالبان برای آتش بس آماده باشد دولت افغانستان اقدامات آن را فورا انجام می‌دهد.

به گزارش فارس، در ابتدای این مراسم نیز «عبدالرسول سیاف» رییس لویه جرگه مشورتی صلح افغانستان بیانیه 23 ماده‌ای صادر شده از سوی نمایندگان این جرگه را قرائت کرد.

در این قطعنامه نمایندگان اعلام کردند که مردم افغانستان به صلح احترام می‌گذارند و از طالبان خواستند تا خشونت را متوقف کرده و در آبادی و توسعه افغانستان سهیم شوند.

این قطعنامه همچنین از دولت افغانستان و طالبان خواستند تا از روز اول ماه مبارک رمضان به یک آتش‌بس دست یابند.

تهیه جدول زمان‌بندی شده خروج نیروهای خارجی از افغانستان از دیگر مواردی بود که این قطعنامه به آن اشاره کرده بود و از تمام طرف‌های درگیر خواسته شده تا از طریق مذاکرات و گفت‌وگو روند صلح را پیگیری کنند.

این جرگه در حالی برگزار شد که بسیاری از شخصیت‌های برجسته افغانستانی از جمله «حامد کرزی» رییس‌جمهور پیشین افغانستان و «عبدالله عبدالله» رییس اجرائیه دولت افغانستان آن را تحریم کرده و در آن شرکت نکردند.

پربیننده ترین خبرها