«دولت‌ القانون»: العبادی همچنان به فکر بازگشت به قدرت است

«دولت‌ القانون»: العبادی همچنان به فکر بازگشت به قدرت است
شنبه 14 ارديبهشت 1398 - 00:36

عضو سابق حزب الدعوه الاسلامی و از رهبران دولت قانون عراق از وجود اختلافات بین نوری المالکی و حیدر العبادی، نخست‌وزیران سابق این کشور خبر داد.

العالم-عراق

یکی از رهبران ائتلاف «دولت القانون» عراق به رهبری «نوری المالکی» مدعی شد که نخست‌وزیر سابق این کشور همچنان مترصد شرایطی برای بازگشت به قدرت است.

«سامی العسکری»، عضو سابق حزب الدعوه الاسلامی عراق و از رهبران ائتلاف دولت قانون جمعه (۱۳ اردیبهشت) در مصاحبه با روزنامه «القدس العربی» از وجود دودستگی در حزب الدعوه خبر داد و گفت که این مسئله باعث تضعیف این حزب و نقش سیاسی آن در عراق شده است.

او اختلافات بین نوری المالکی و حیدر العبادی، از اعضای حزب الدعوه را بحرانی خواند و گفت که این اختلافات چه بسا منجر به انشقاق در این حزب شده و این حزب را به دو شاخه حزب المالکی و حزب العبادی تبدیل کند.

العسکری، نتایج ضعیف و شکست دو ائتلاف القانون به رهبری نوری المالکی و النصر به رهبری العبادی در انتخابات پارلمانی اخیر را نتیجه این اختلافات دانست و گفت که این اتفاق، به منزله زنگ خطری برای حزب الدعوه است تا به فکر حل سریع اختلافات بین رهبران خود بیفتد.

عضو ائتلاف دولت القانون گفت که المالکی قصد بازگشت به نخست‌وزیری عراق را ندارد برخلاف العبادی که همچنان به این بازگشت می‌اندیشد.

العسکری افزود: «العبادی همچنان قصد دارد به نخست‌وزیری بازگردد ولی این‌ها توهم است».

او گفت که حیدر العبادی، نخست‌وزیر سابق عراق برای اینکه نخست‌وزیر شود، روی «برت مک‌گورک»، فرستاده ویژه آمریکا در ائتلاف ضد داعش حساب باز کرده بود؛ چرا که این مقام آمریکایی، العبادی را از بابت اینکه او نخست‌وزیر خواهد شد، خاطر جمع کرد.

عضو سابق حزب الدعوه به نقل از یک منبع نزدیک به العبادی مدعی شد که او از اینکه «عادل عبدالمهدی»، نخست‌وزیر فعلی عراق به جای او، مأمور تشکیل کابینه شده است، غافل‌گیر شده و نزدیکان او همچنان می‌گویند که عبدالمهدی استعفا می‌دهد و او (العبادی) نخست‌وزیر خواهد شد.

سامی العسکری در پایان مصاحبه خود با القدس العربی گفت که «عبدالمهدی هرگز استعفا نخواهد کرد و برکنار هم نخواهد شد. به فرض اینکه این مسئله اتفاق بیفتد، العبادی بر چه اساسی می‌خواهد جایگزین او شود؟».

چهارمین انتخابات پارلمانی عراق ۲۲ اردیبهشت ۹۷ (۱۲ می ۲۰۱۸) برگزار شد. با این حال، توافق احزاب سیاسی بر سر رئیس جمهور که وظیفه معرفی نامزد نخست‌وزیری برای پارلمان را برعهده دارد، پروسه انتخاب نخست‌وزیر و به تبع آن، تکمیل کابینه را ماه‌ها عقب انداخت و کابینه دولت عراق همچنان تکمیل نشده است.

پربیننده ترین خبرها