مقام پیشین آمریکا: واشنگتن نقش مهم ایران در مبارزه با داعش را کتمان می کند

مقام پیشین آمریکا: واشنگتن نقش مهم ایران در مبارزه با داعش را کتمان می کند
سه شنبه 17 ارديبهشت 1398 - 08:57

مشاور بین الملل رئیس جمهوری پیشین آمریکا گفت که ایران نقش مهمی در مبارزه با داعش داشته است اما مقام های دولت ترامپ ؛ با کتمان نقش مهم ایران در مبارزه با این گروه تروریستی ؛ نمی خواهند به آن اذعان کنند.

العالم- آمریکا

'جیمز دابینز' مشاور بین الملل بیل کلینتون و جورج بوش روسای جمهوری پیشین آمریکا، روز سه شنبه در گفت وگوی اختصاصی با ایرنا درباره سیاست های تهاجمی آمریکا علیه جمهوری اسلامی افزود: آنها همیشه گفته اند که تمام گزینه ها روی میز است اما این سخنان به معنای حرکت به سمت گزینه نظامی نیست.
وی در پاسخ به سوالی درباره نقش ایران در مبارزه با القاعده و داعش و انکار این واقعیت از سوی دولت ترامپ، گفت: شواهدی وجود دارد که ایران با القاعده مبارزه کرده است. من قبول دارم که ایران نقش موثری در گذشته داشته و خصوصا در سال 2014 و پس از آن، با داعش جنگیده و آن را در عراق سرکوب کرد.

** ترامپ دیپلماسی را دشوارتر کرد
این مقام پیشین کاخ سفید همچنین یکی از بزرگترین پیامدهای اقدام خصمانه کاخ سفید علیه سپاه پاسداران را سیاسی دانست و تصریح کرد : این اقدام، دیپلماسی با ایران را پیچیده تر کرده و ورود به گفت وگوی سازنده با آن را دشوارتر خواهد ساخت.
دابینز که سال های طولانی سمت معاونت وزارت خارجه آمریکا را نیز بر عهده داشته است، ادامه داد: بر خلاف این گفته که دیپلماسی در آینده میان دو کشور غیرممکن خواهد شد، من فکر می کنم صرفا روند پیچیده تر شده و مانع تازه ای به دیگر موانع گفت وگو افزوده شده است.
وی اضافه کرد: خیلی از این تحریم ها اکنون جنبه قانونی پیدا کرده اند و تنها با ورود کنگره ، امکان حذف آن خواهد بود. تحریم های دیگر، از سوی نهاد اجرایی اعلام شده است و با دستور رییس جمهوری برطرف شدنی است.
این دیپلمات سابق آمریکایی گفت: موانع بسیاری از سوی دو طرف ایجاد شده است. اقدام علیه سپاه، مانع دیگری را به این لیست بلند و بالا افزوده است اما فکر نمی کنم که دیپلماسی را در آینده میان دو طرف به مرحله غیرممکن برساند.

** برخورد نظامی در دستور کار نیست
دابینز درباره هرگونه تحول مثبت در سیاست های ترامپ در2 سال باقی مانده ریاست جمهوری وی ابراز تردید کرد و افزود: ترامپ فردی است که کارهایش قابل پیش بینی نیست. اقدام های وی ناگهانی و بدون برنامه ریزی قبلی است و در برخی موارد؛ ناظران را شگفت زده می کند.
وی تصریح کرد: در این مرحله هرگونه دیپلماسی جدی دور از انتظار خواهد بود. برخورد نظامی نیز در دستور کار نیست، هرچند خطر درگیری به دلیل اشتباه و خطا وجود دارد.

**تحریم ها بی نتیجه هستند
ایرنا پرسید به این ترتیب تمام فشار و امید دولت ترامپ در تحریم ها خلاصه می شود. آیا واقعا این تحریم ها نتیجه مورد نظر دولت ترامپ علیه ایران را حاصل خواهد کرد؟
دابینز پاسخ داد: تحریم ها همیشه اثر بخش نیستند. آنها ممکن است که در قالب اهدافی تعریف شده، اثر بخش باشند اما معمولا برای اهداف نامحدود، بی نتیجه هستند. به نظر می رسد این اجماع وجود دارد که تحریم به تغییر نظام یک کشور منتهی نخواهد شد.
مشاور بین الملل رییس جمهوری پیشین آمریکا خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه پیش شرط های دولت ترامپ برای ایران بسیار فراگیر است، تاثیر تحریم ها سوال برانگیز خواهد بود. اگر این لیست محدودتر شود، شاید فرصتی برای چانه زنی به وجود آید. با این حال من نشانه ای برای این تغییر نمی بینم.
وی ادامه داد: روشن است که لیست پیش شرط ها بسیار فراگیر است و فعلا با توجه به خصومت میان دو طرف، دستیابی به هرگونه توافقی دور از ذهن خواهد بود.
جیمز دابینز عضو ارشد اندیشکده راند است. وی در وزارت خارجه آمریکا، دستیار وزیر در امور اروپا و سفیر در اتحادیه اروپا بود. وی همچنین مشاور بین الملل و دستیار ویژه رئیس جمهوری در نیمکره غربی، مشاور ویژه رئیس جمهوری و فرستاده ویژه برای افغانستان و پاکستان، کوزوو، بوسنی، هائیتی و سومالی بود. در دوران ریاست جمهوری اوباما، دابینز نماینده ویژه دولت اوباما در افغانستان و پاکستان شد.

ایرنا

پربیننده ترین خبرها