همه گمانه ها درخصوص انفجارهای فجیره

همه گمانه ها درخصوص انفجارهای فجیره
دوشنبه 23 ارديبهشت 1398 - 21:42

خبر:

با گذشت دو روز از انفجارها در "الفجیره" همچنان گمانه‌زنی‌ ها درعلت بروز این ماجرا در سردرگمی بسر می‌برند.

تحلیل:

- علی رغم اصرار برخی منابع خبری مبنی برمنتسب کردن این حادثه به ایران کمتر مرجع منصف و صاحب تحلیلی این اتهام را مورد استقبال قرار داد به باور کارشناسان ایران مقتدرتر از آن است که نیاز به مبادرت به چنین مسائلی داشته باشد.

- در نگاهی دیگر مساله فجیره متوجه امارات و عربستان دانسته شده است تا در سایه این اقدام از سویی پای آمریکا به این ماجرا بازشود و از دیگر سو آینده صادرات نفت منهای ایران در بازار جهانی تضمین شود. کلام امروز وزیر انرژی عربستان مبنی براینکه یکی از کشتی‌های سعودی تصمیم داشته محموله‌ای نفتی را به آمریکا منتقل کند، بر میزان وزانت این نگاه می‌افزاید.

- در نگاهی دیگر پشت ماجرای انفجارها اسرائیل به عنوان طراح و امارات و سعودی به عنوان مجری طرح معرفی شده اند. نظر به دشمنی مشترک سه کشور با ایران و تلاش مشترک آنها در درگیر کردن آمریکا در جنگی نیابتی با جمهوری اسلامی این تحلیل قابل تامل می‌نماید.

- ادعای نقص فنی در این میان بی پایه تر از آن است که محل تامل قرارگیرد. در ادبیات کشتیرانی کشتی‌ها عموماً با فاصله های معنا دار از یکدیگر پهلو می‌گیرند تا در صورت بروز حادثه بتوان از گسترش آن جلوگیری کرد.

- اگرچه امارات و سعودی ظرف دو روز گذشته پس از آنکار شدید ماجرا به "کوچک‌نمایی" آن مبادرت کردند اما از متهم کردن شخص، گروه یا کشوری به شکلی رسمی پرهیز کردند. دلیل این احتیاط نیز کاملا روشن است و آن اینکه لازمه محکومیت، مبادرت به اقدام است. جالب آنکه حتی آمریکا هم در واکنشی دیر هنگام به ماجرای فجیره تنها به این مساله بسنده کرد که درباره تردد کشتی‌ها در منطقه هشدار دهد. در واقع این موضع آمریکا آب‌سردی بود که برسر امارات، سعودی و اسرائیل ریخته شد.

-انفجارهای فجیره که امروز بازار نفت و بورسهای منطقه ای را به شدت متاثر کرد، در واقع هشداری است به همه کشورهای منطقه که به پدیده "امنیت" در منطقه صرفاً به عنوان مساله ای منطقه ای و نه خارجی بیاندیشند.

پربیننده ترین خبرها