راز رفتن ولاسکو از ایران فاش شد

راز رفتن ولاسکو از ایران فاش شد
سه شنبه 24 ارديبهشت 1398 - 13:40

راز جدایی این مربی بزرگ از تیم ملی کشورمان فاش شد.

العالم _ ایران / ورزشی

خولیو ولاسکو بهترین مربی تاریخ والیبال ایران برای همیشه از دنیای مربیگری خداحافظی کرد. ولاسکو در زمره مربیانی قرار دارد که ورزش ما نه‌فقط والیبالی‌ها بلکه همه رشته‌ها حالا حالاها بابت از دست دادنش حسرت خواهند خورد. پیرمرد باکلاس آرژانتینی در عالم مربیگری به هرآنچه می‌خواست رسید فقط طلای المپیک حسرت اوست که البته با تیم ملی ایتالیا در آستانه کسب این مدال ارزشمند هم بود که قوانین اشتباه فدراسیون جهانی در آن سال این شانس را از او و تیم ملی ایتالیا گرفت و هلندی‌ها طلای آتلانتا را ربودند.


حضور در ایران

سال ۲۰۰۷ فدراسیون والیبال برای پیشرفت در این رشته عزمش را جذب کرد تا زمام هدایت تیم ملی کشورمان را برعهده یک مربی بزرگ خارجی قرار بدهد. نام چهار کاندیدا برای این پست در فهرست مذاکره قرار گرفت؛ زوران گائیچ، آناستازی، پراندی و ولاسکو. درنهایت با توافقاتی که صورت گرفت خولیو ولاسکو به‌عنوان سرمربی ایران انتخاب شد و طی 6 سال حضورش در این سمت انقلابی در ورزش والیبال ایران شکل گرفت.

افتخارات ایران با ولاسکو و یک حسرت بزرگ

کسب دو عنوان قهرمانی در آسیا در سال‌های ۲۰۱۱ و ۲۰۱۳، شگفتی‌سازی در لیگ جهانی، حضور شایسته در رقابت‌های والیبال جهان و جام‌جهانی و قهرمانان جهان، افتخارات مهم ولاسکو با تیم ملی کشورمان بود. شاید تنها ناکامی ولاسکو در ایران عدم راهیابی با تیم ملی به رقابت‌های المپیک ۲۰۱۲ باشد. در بازی‌های انتخابی ایران فقط با یک امتیاز کمتر نسبت به استرالیا از صعود به المپیک بازماند.

راز جدایی خولیو از ایران

خیلی‌ها دلیل جدایی این مربی موفق را حضور در تیم ملی کشورش عنوان کردند اما در این میان شایعاتی مطرح شد که البته هیچ منبع موثقی آن را تایید نکرد. گفته می‌شود ولاسکو در قراردادی که داشت ماهانه 10 تا 15 هزار یورو از فدراسیون پول می‌گرفت. در قرارداد او قید شده بود هر سال 25 درصد به این مبلغ اضافه شود.می‌گویند یک سال از این قرارداد مانده بود که فدراسیون به علت مشکلات مالی و با نظر گودرزی وزیر ورزش وقت، با ولاسکو توافق کردند که قراردادش را فسخ کنند! اوضاع نابسامان ارزی دلیل قطع همکاری با این مربی بزرگ بود. سرمربی آرژانتینی پس از اینکه متوجه شد فدراسیون از عهده پرداخت دستمزدش برنمی‌آید چهار ماهی هم در ایران ماند که از فدراسیون کشورش با پیشنهاد مواجه شد و وقتی دید در ایران خبری از پول آنچنانی نیست به پیشنهاد فدراسیون کشورش پاسخ مثبت داد. ولاسکو هنوز هم با وجود قطع همکاری با ایران از کشورمان خاطرات خوبی دارد و علت جدایی را پیشنهاد تیم ملی کشورش می‌داند.

یک منبع آگاه در همین زمینه اشاراتی را درباره فشارهای اقتصادی وارد شده روی وزارت ورزش و فدراسیون‌ها و تصمیم برای
عدم همکاری با مربیان گرانقیمت مطرح کرده اما هنوز جزئیات امر در هاله ای از ابهام باقی مانده است.

کارنامه درخشان ولاسکو با تیم‌های مختلف

عنوان قهرمانی لیگ برتر آرژانتین: ۱۹۷۹، ۱۹۸۰، ۱۹۸۱و ۱۹۸۲

مودنا:
عنوان قهرمانی در سریA: ۱۹۸۶، ۱۹۸۷، ۱۹۸۸ و ۱۹۸۹
عنوان قهرمانی در جام حذفی ایتالیا: ۱۹۸۶، ۱۹۸۸ و ۱۹۸۹
عنوان قهرمانی در جام کنفدراسیون اروپا: ۱۹۸۶

مردان ایتالیا:
عنوان قهرمانی در قهرمانی جهان: ۱۹۹۰و ۱۹۹۴
عنوان قهرمانی در جام ملت‌های اروپا: ۱۹۸۹، ۱۹۹۳و ۱۹۹۵
عنوان نایب‌قهرمانی: ۱۹۹۱
عنوان قهرمانی در لیگ جهانی: ۱۹۹۰، ۱۹۹۱، ۱۹۹۲، ۱۹۹۴و ۱۹۹۵
عنوان نایب‌قهرمانی: ۱۹۹۶
عنوان سومی: ۱۹۹۳
عنوان قهرمانی در جام‌جهانی: ۱۹۹۵
مدال نقره در المپیک: ۱۹۹۶
عنوان قهرمانی در جام بزرگ قهرمانان جهان: ۱۹۹۳
عنوان قهرمانی در جام 4 تیم برتر جهان: ۱۹۹۴
عنوان قهرمانی در سوپر چلنج جهان: ۱۹۹۶

زنان ایتالیا:
عنوان قهرمانی در بازی‌های المپیک مدیترانه‌ای: ۱۹۹۷

اسپانیا:
عنوان نایب‌قهرمانی در بازی‌های المپیک مدیترانه‌ای: ۲۰۰۹
عنوان دومی در لیگ اروپا: ۲۰۰۹ و۲۰۱۰

ایران:
عنوان قهرمانی در جام ملت‌های آسیا: ۲۰۱۱ و ۲۰۱۳

آرژانتین:
عنوان قهرمانی در پان‌آمریکن: ۲۰۱۵

عناوین فردی یکی از مشاهیر والیبال جهان

با ارزش‌ترین مربی: جام‌جهانی توکیو ۱۹۸۹
بهترین مربی: قهرمانی جهان، ریودوژانیرو ۱۹۹۰
با ارزش‌ترین مربی: جام بزرگ قهرمانان جهان، ژاپن ۱۹۹۳
با ارزش‌ترین مربی: تاپ فور ژاپن ۱۹۹۴
با ارزش‌ترین مربی: جام‌جهانی توکیو ۱۹۹۵
عضویت در تالار مشاهیر والیبال، هولیوک ۲۰۰۳
مربی سال ایران ۱۳۹۲

زندگی شخصی و دوران بازی

خولیو ولاسکو در سال ۱۹۵۲ در لاپلاتا آرژانتین به دنیا آمد.

او پس از پایان دوران متوسطه تحصیلی وارد دانشگاه شد و در رشته فلسفه به تحصیل پرداخت اما به دلیل کودتای ۱۹۷۶ آرژانتین از تحصیل بازماند. خولیو ولاسکو از ۱۵ سالگی والیبال را در تیم دانشگاه لاپلاتا آغاز کرد و به همراه این تیم در سال‌های ۶۹ و ۷۰ قهرمان جوانان آرژانتین شد. در همین سال به‌عنوان بهترین بازیکن مسابقات در کشور آرژانتین مطرح شد. همزمان با دوران بازی به‌عنوان سرمربی در تیم سوم دانشگاه نیز فعالیت داشت و از همان ابتدا علاقه خود را به مربیگری در سنین جوانی نشان داد.

ولاسکوی فوتبالی!

خولیو ولاسکو فقط در والیبال چهره شناخته شده‌ای محسوب نمی‌شود‌. این مربی دوست‌داشتنی سال‌ها در تیم‌های فوتبال اینتر و لاتزیو نقش مدیرفنی را ایفا می‌کرد. او در فوتبال هم تجارب ارزنده‌ای داشت که البته هیچ‌گاه وارد دنیای مربیگری در این رشته نشد. افتخارات کم‌نظیر پروفسور والیبال یک طلای المپیک کم داشت. ولاسکو با تیم ملی ایتالیا در سال ۹۶ میلادی تا فینال پیش روی کرد اما در بازی پایانی با اشتباهات قانون فدراسیون جهانی طلای این رشته جذاب را از دست داد. در بازی پایانی ایتالیایی‌ها با هلند 2 - 2 کردند. در سِت پنجم قانون تا نتیجه 15- 15 را با دو امتیاز اختلاف به تیم برنده می‌داد اما وقتی دو تیم به امتیاز 16 رسیدند هلندی‌ها فقط با یک امتیاز بیشتر یعنی نتیجه 17 بر 16 ست پنجم را پیروز و در مجموعه با برتری 3 بر 2 قهرمان المپیک شدند. پس از آن بازی‌ها «فیبا» تصمیم گرفت دو تیم در هر امتیازی برابر بودند فقط با دو امتیاز بیشتر می‌توانند پیروزی خود را مسجل کنند. خیلی‌ها می‌گویند اگر آن قانون مضحک نبود ولاسکو با ایتالیا طلای المپیک هم می‌برد.

فرهیختگان

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها