تحلیل روز/

آمریکا و دستاویز نخ نما شده سلاح شیمیایی

آمریکا و دستاویز نخ نما شده سلاح شیمیایی
چهارشنبه 1 خرداد 1398 - 14:11

آمریکا می پندارد که قدرت نظامی اش او را از هر چیزی بی نیاز می کند؛ از رعایت قانون بین المللی، از احترام به حق حاکمیت کشورها، از حقوق بشر و از هر چیزی که میان او ودستیابی به منافع (اکثرا غیر قانونیش) فاصله بیاندازد.

العالم _ سوریه

آمریکا هیچ اهمیتی برای سازمان ملل، شورای امنیت و افکار عمومی جهان قائل نیست؛ لذا هر گاه بخواهد اقدامی انجام دهد که صلح وامنیت بین المللی را به خطر می اندازد مانند حمله به یک کشور یا اشغال آن، بخشش خاک یک کشور به اشغالگران واستعمارگران، محاصره غذایی ملت ها یا دخالت در امور کشورها و تغییر نظامی هایی که با سیاست های آمریکا منطبق نیستند بدون لحظه ای تردید آن را انجام می دهد. گویی مبنای آمریکا در این امور این است: من از نظرنظامی قوی هستم، پس حق با من است.

یکی از عرصه هایی که آمریکا بدون رعایت قانون بین الملل یا حق حاکمیت کشورها واحترام به ملت ها در آن جولان می دهد، سوریه است. آمریکا پس از آن که به همراه رژیم های مرتجع عربی و در راس آن ها عربستان بذر تروریسم و ویرانی را در سوریه کاشت همواره تلاش می کند مانع از آن شود که دولت و ارتش سوریه ومتحدانش حمام خون وهرج مرجی را که از سال 2011 تاکنون در این کشور به راه افتاده متوقف کند. لذا هر گاه ارتش سوریه و متحدانش به پیروزی بر گروه های تکفیری نزدیک می شود آمریکا مسئله سلاح شیمیایی را با هدف مانع تراشی در برابراین پیروزی مطرح می کند.

آمریکا روزگذشته در پی دستاوردهای نظامی ارتش سوریه ومتحدانش در شمال این کشور و عزم راسخ آن ها برای دستیابی به پیروزی نهایی در ادلب بار دیگر ادعای استفاده ی ارتش سوریه از سلاح شیمیایی را مطرح کرد. درهمین راستا وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرد نشانه هایی را مشاهده می کند که بیانگر استفاده ی ارتش سوریه از گاز کلر در حومه لاذقیه در روز یکشنبه 19 ماه می است. وزارت امورخارجه آمریکا همچنین هشدار داد که واشنگتن و متحدانش به سرعت پاسخ مناسبی را به این اقدام می دهند.

روشن است که هدف آمریکا از تهدید به حمله نظامی جلوگیری از آزادی مناطق باقی مانده در دست تروریست هاست. آمریکا به دنبال تجزیه سوریه و تبدیل آن به امیرنشین هایی است که در دست باندهای تروریستی متخاصم باشد تا از این راه امنیت و ثبات رژیم صهیونیستی را تامین کند و سوریه را الگویی قابل تعمیم برای سایر کشورهای منطقه قرار دهد.

"حق قدرتی" که آمریکا برای خود قائل است او را از شنیدن پاسخ قاطع ارتش سوریه در خصوص عدم استفاده از هرگونه سلاح شیمایی در شهرک کبانی در حومه لاذقیه باز می دارد. ارتش سوریه به گواهی سازمان منع گسترش سلاح های شیمیایی اساسا سلاح شیمیایی در اختیار ندارد.

همین"حق قدرت" است که باعث شده آمریکا از استفاده مکرر تکفیری ها از این سلاح در بسیاری از مناطق سوریه علیه ارتش سوریه و حتی شهروندان چشم پوشی کند. این حق خود ساخته است که نمی گذارد امریکا اعتراف خالد المحامید، جانشین رئیس سابق هیئت مذاکره کننده سوریه (مخالف) را در خصوص دستیابی جبهه النصره به سلاح شیمیایی بشنود.

دستاویز شیمایی آمریکا دیگر نخ نما شده و کارساز نیست. دیگر سیاست پناه دادن به تکفیری ها در ادلب و معرفی آن ها به عنوان گروه های مخالف، پذیرفتنی نیست و آمریکا دیگر نمی تواند به سیاست یک بام و دو هوایش ادامه دهد. تروریسم همواره و در همه جا بد است و تروریست خوب و بد وجود ندارد.

از سوی دیگر قرار نیست که وضعیت "مناطق کاهش درگیری" تا ابد به همان صورت باقی بماند تا آمریکا هر از چند گاهی برای حمله به سوریه آن ها را بهانه قرار دهد. مناطق کاهش درگیری مهلتی بود که سوریه و کشورهای تضمین کننده به دولت ترکیه و گروه های تکفیری دادند و در نهایت این مناطق باید به صورت مسالمت آمیز یا جنگ به سوریه بازگردد.

نبيل لطيف / العالم

پربیننده ترین خبرها