نتانیاهو در بحران ناکامی در تشکیل دولت ائتلافی/ رای به انحلال پارلمان، نخستین گام برای برگزاری دوباره انتخابات

نتانیاهو در بحران ناکامی در تشکیل دولت ائتلافی/ رای به انحلال پارلمان، نخستین گام برای برگزاری دوباره انتخابات
دوشنبه 6 خرداد 1398 - 22:30

نخست وزیر رژیم صهیونیستی که حزبش نتوانست درانتخابات پارلمانی اکثریت کرسی ها را به دست آورد، حالا برای تشکیل کابینه ائتلافی با سایر گروه های رقیب به اختلاف برخورده به طوری که وضعیت موجود از شکست مذاکرات و احتمال انحلال کنست و برگزاری مجدد انتخابات حکایت دارد.

العالم ـ فلسطین اشغالی

حالا بنیامین نتانیاهو در یک سخنرانی تلویزیونی گفته که متاسفانه تا الان نتوانسته لیبرمن را برای مشارکت در دولت ائتلافی و جلوگیری از برگزاری انتخابات جدید قانع کند.

این درحالی است که پس از این که وزیران حزب حاکم لیکود که نتانیاهو رهبری آن را برعهده دارد، پیش‌نویس قانونی را درباره انحلال کنست (پارلمان اسرائیل) و برگزاری انتخابات جدید در صورت عدم تشکیل دولت تا چهارشنبه ارائه دادند، کنست امروز با رای اولیه نمایندگان به انحلال خود رای داد.

این اقدام و اعتراف نتانیاهو برای شکست در قانع کردن لیبرمن برای تشکیل دولت انتلافی، نشانه های اولیه برای برگزاری دوباره انتخابات پارلمانی است.

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل و رهبر حزب لیکود با وجود پیروزی در انتخابات پارلمانی اخیر تا امروز دوشنبه ۶ خرداد هنوز نتوانسته است دولت تشکیل دهد. او در حالی که تنها تا پایان روز چهارشنبه ۸ خرداد فرصت دارد تا اعضای کابینه خود را معرفی کند، در متقاعد ساختن احزاب راست و راست افراطی برای تشکیل ائتلاف تاکنون همچنان ناموفق مانده است. به همین دلیل نمایندگان کنست در یک رأی‌گیری اولیه به انحلال پارلمان رأی دادند.

رأی‌گیری نهایی نمایندگان برای انحلال کنست احتمالا روز چهارشنبه همزمان با پایان مهلت نخست‌وزیر برای معرفی کابینه انجام خواهد شد.

به گزارش یورونیوز، بنیامین نتانیاهو پس از آن که در فردای انتخابات ۲۰ فروردین گذشته، پیروزی حزب خود را اعلام کرد، از سوی رئیس جمهوری، رووین ریولین مأمور تشکیل کابینه شد. او هر چه تقلا کرد تا با ایجاد ائتلافی از محافظه‌کاران، راستگراهای افراطی و ارتودکس‌های افراطی برای پنجمین بار هدایت دولت را در دست بگیرد اما این احزاب به دلیل اختلاف با حزب حاکم حاضر به شرکت در ائتلاف نشدند.

نتانیاهو که از حدود ده سال پیش تاکنون بر مسند قدرت تکیه زده، به نظر می رسد که دیگر به پایان راهش رسیده است. وی همچنین بجز این بن‌بست سیاسی در یک پرونده قضایی نیز با اتهام فساد مالی روبرو است.

پربیننده ترین خبرها