تحلیل روز/

عربستان باید پرچم سفید را بالا ببرد

عربستان باید پرچم سفید را بالا ببرد
شنبه 18 خرداد 1398 - 09:33

بازگرداندن منصور هادی، رئیس جمهور مستعفی یمن به حکومت در صنعا و محدود کردن حوثی ها در سه استان صعده، حجه و عمران و ایمن سازی مرزهای عربستان تا عمق 30 کیلومتری داخل خاک یمن، همه و همه از اهداف جنگ تمام عیار چهار ساله عربستان با همسایه جنوبی خود یعنی یمن، بوده است.

العالم - یمن

عربستان برای جلوگیری از ورود هر گونه کمک انسانی به مناطقی که از چنگ دولت هادی خارج شده و به انصارالله و حزب کنگره مردمی به رهبری علی عبد الله صالح، رئیس جمهور اسبق یمن پیوسته بودند، دست به دامان متحدان غربی خود به ویژه امریکا شد. (علی عبد الله صالح رئیس جمهور پیشین یمن، پس از واگذاری قدرت به هادی، معاون ضعیف خود، به عربستان پشت کرد.)

این کشور با استفاده از جنگنده های ساخت آمریکا، توپخانه و ناوچه شبانه روز شهرهای یمن را به بهانه اینکه مناطق نظامی هستند زیر آتش گرفت و مدعی شده که با این کار نیروی هوایی و توان موشکی ارتش یمن را نابود کرده است و چند روز یا چند هفته دیگر وارد صنعا خواهد شد و به طور مستقیم از طریق تلویزیون، شکست ارتش یمن، کمتیه های مردمی، انصار الله و علی عبد الله صالح را اعلام خواهد کرد اما برخلاف محاسبات ریاض، جنگ به طول انجامید و انصارالله و کمیته های مردمی هنوز هم قدرت مقابله با عربستان را دارند و موشک های آنها تمام تلاش سعودی ها و پول هایی را که صرف استخدام متحد و مزدور و تفنگدار کرده بودند، به باد داد. تصویر ان موشک ابتدایی که مواضع مزدوران سعودی را در مأرب نابود کرد و خسارات و تلفات سنگینی به آنها وارد کرد نمی توان از یاد برد. مراسم تشییع جناره افسران اماراتی، خود، گواهی روشن و علنی بر حجم خسارت و تلفات سنگینی بود که این موشک به دشمن وارد کرد.

از این پس امارات هم با تمام توان نظامی و تسلیحاتی و مالی خود وارد جنگ شد. این کشور در این جنگ ظالمانه و نابرابر علیه یمن در کنار محاصره همه جانبه ای که بر یمن تحمیل شده بود، با برخورداری از پشتیبانی لوجستیکی و تجسسی آمریکا، رژیم صهیونیستی و فرانسه وارد جنگ وحشیانه علیه یمن شد. شرکت های امنیتی را هم – که مزدورهای مورد نیاز ان را تأمین می کردند - به خدمت گرفت.

آمار قربانیان این تجاوز همه جانبه به یمن به شدت بالا رفت، بسیاری از زیرساخت های این کشور نابود شدند و بیماری و فقر و گرسنگی سراسر این کشور را درنوردید اما دیری نگذشت که مسیر جنگ عوض شد؛ عربستان و امارات امید زیادی به عامل زمان و محاصره و جنگ بسته بودند تا هم ارتش یمن و کمیته های مردمی را تضعیف کرده و آنها را در چندین جبهه مشغول کنند و در نهایت با مأیوس کردن ملت یمن، آنها را به پذیرش هر شرطی برای توقف جنگ و پایان دادن به محاصره و تسلیم در برابر ائتلاف سعودی و اماراتی وادارند.

در این سوی جبهه، یمنی ها نه تنها در جبهه های مختلف پیشروی کردند بلکه با تصرف مواضع سعودی ها در استان های مرزی شامل نجران، جازان و عسیر، جنگ را به داخل خاک عربستان کشاندند؛ موشک ها و پهپادهای یمنی عمق خاک عربستان را هدف گرفتند؛ فرودگاه ها و تأسیسات حیاتی این کشور از آتش ارتش یمن در امان نماندند حتی فرودگاه ابوظبی هم هدف قرار گرفت و به این ترتیب دروغ بودن برتری نظامی، تسلیحاتی و لوجستیکی ائتلاف متجاوز عیان شد و ریاض و ابوظبی به خصوص با کشانده شدن به ماجرای تشدید تهدیدهای آمریکا علیه ایران، دریافتند که به طور ویژه به دردسر افتاده اند.

برتری هوایی ارتش یمن از طریق پهپاد، موشک های بالستیکی یمن و اراده پولادین آنها، عربستان و امارات را مجبور به تجدید نظر در جنگی کردند که دیگر وارد پنجمین سال تحمیل آن بر یمن شده اند آن هم بدون تحقق اهداف اعلام شده. در این جنگ نه تنها چیزی عاید این دو کشور نشد بلکه امنیت آنها نیز به طور جدی به خطر افتاده است؛ لذا چاره ای ندارند جز اینکه تکبر را کنار گذاشته و سر عقل بیایند و پرچم سفید را بالا ببرند و یمن را به مردم این کشور واگذاشته و دست از سیاست سلطه جویانه و تحقیر یمنی ها بردارند چون دوره این رفتارها گذشته و زمان به عقب به نمی گردد.

  • احمد المقدادی

پربیننده ترین خبرها