تحلیل روز/

پیام هایی از ارتفاعات مشرف بر نجران برای آل سعود

پیام هایی از ارتفاعات مشرف بر نجران برای آل سعود
يکشنبه 19 خرداد 1398 - 11:27

بازدید سرتیپ ستاد محمد ناصر العاطفی، وزیر دفاع یمن از ارتفاعات مشرف بر شهر نجران واقع در جنوب عربستان و دیدار وی با نیروهای یمنی مستقر در محل، آنهم پس از گذشت چهار سال و نیم از تجاوز عربستان به یمن، پیام های مهمی برای طرف سعودی دارد؛ چهار سال و نیم پیش بن سلمان، ولیعهد سعودی تصور می کرد ظرف چند هفته می تواند یمن و یمنی ها را از بیخ و بن ریشه کن کند.

العالم - یمن

دیدار سرتیپ العاطفی با نیروهای یمنی مستقر در این منطقه ثابت می کند که ملت یمن به رغم انبوه جراحت های وارد شده طی چند سال گذشته، همچنان قوی و استوار ایستاده و مقاومت می کند و پیروزی در این جنگ سهم همین ملت است که با امکانات محدود خود توانستند موازنه قوا را بر هم زده و در دشوارترین شرایط دوام بیاورند.

حضور سرتیپ عاطفی در خط مقدم جبهه و منطقه مشرف بر شهر، به خودی خود یک پیروزی است؛ به خصوص که سعودی ها هزاران تن از نظامیان خود را به هدف پیشروی در عمق خاک یمن و اشغال استان صعده و مناطق مرزی در جوف و حجه به این منطقه اعزام کرده بودند.

سعودی ها زیر نظر مستشاران نظامی آمریکایی، انگلیسی و فرانسوی، زمانی که کنترل جنگ را بر دست داشتند، اقدام به تشکیل ده ها گروه نظامی از مزدوران یمنی وابسته به جریان های سلفی افراطی و اخوان المسلمین و گروه های تکفیری کرد.

عربستان از این گروه ها برای اعزام به خط مقدم جبهه و حفاظت از نیروهای سعودی استفاده می کرد. این گروه ها در واقع نوک پیکان حمله سعودی ها به عمق خاک یمن بودند.

این کشور به تشکیل این گروه ها بسنده نکرد بلکه هزاران مزدور از شبه نظامیان جنجوید سودانی را هم برای اعزام به مرز استخدام کرد. تعدادی از کشورها نیز اقدام به پشتیبانی لوجستیکی و اطلاعاتی از تمام مزدوران سعودی کردند.

آمار و اطلاعات نشان می دهند که هزاران مزدور از پاکستان، بنگلادش و دیگر کشورهای آسیایی به منظور تأمین پشتیبانی لوجستیکی از ارتش سعودی در جنوب این کشور، به استخدام عربستان درآمدند.

امارات هم با حضور نظامی در داخل مرزهای عربستان، اقدام به ایجاد واحد پشتیبانی لوجستیکی به منظور مدیریت مزدوران کرد. این کشور با آمریکایی ها، انگلیسی ها و فرانسوی ها هم در مدیریت مزدوران همکاری کرده و اقدام به ارائه پشتیبانی و مشاوره های فنی و نظامی و رزمی به مزدوران و ارتش سعودی و مدیریت عملیات هوایی و اداره سکوهای شلیک موشک و پاتریوت کرد.

عربستان تمام توان و امکانات خود را در مرزهای جنوبی متمرکز کرد و مستشاران نظامی را از کشورهای مختلف به خدمت گرفت و به منظور نفوذ به خطوط مرزی یمن و پیشروی در عمق خاک این کشور، چندین یگان نظامی تشکیل داد تا شاید بتواند و لو به طور صوری و نمایشی، پیروزیی در این جنگ عایدش شود.

این کشور همچنین تبلیغات گسترده ای را به منظور سرپوش گذاشتن بر ناکامی ها و پیروز نشان دادن خود آغاز کرد؛ شبکه های وابسته به عربستان شبانه روز شایعه ها و اخبار دروغینی را درباره پیشروی در صعده و تصرف این شهر پخش می کردند. اما طی سال های گذشته، این رسانه ها اعتبار خود را از دست داده و دروغشان برملا شد. یکی از مشهورترین دروغ های رسانه های وابسته به عربستان، که در یمن هم معروف و دستمایه تمسخر شد، ادعای تصرف فرودگاه صعده بود؛ سه سال پیش عربستان ادعا کرد که نیروهایش وارد شهر شده است حال آنکه هنوز از جنگ در مرزها حرف می زند.

امروز دیگر شکست و ناکامی که در مرزهای جنوبی گریبان گیر ریاض شده است، بر کسی پوشیده نیست. نیروهای یمنی همچنان در نقاط مرزی مستقر هستند و چند کیلومتر به داخل خاک عربستان پیشروی کرده و مواضع خود را نیز در داخل یمن حفظ کرده اند. آنها شهر نجران را زیر آتش دارند کما اینکه خسارات و تلفات سنگینی به نیروهای سعودی و مزدوران آنها وارد کرده اند؛ همچنین صحنه های فرار دسته جمعی نظامیان سعودی و مزدوران از مقابل نیروهای یمنی، سوژه داغ گفتگوهای مردم در یمن و در دیگر کشورهای عربی شده است.

طی چند هفته گذشته، 70 تن از نیروهای سعودی از جمله چند فرمانده ارشد کشته شده اند. یک منبع نظامی یمنی اعلام کرد: طبق آمارهای به دست آمده از ستاد اطلاع رسانی جنگ و رسانه های رسمی و غیر رسمی وابسته به عربستان، خسارات و تلفات وارد شده به ارتش عربستان در چند هفته قبل چند برابر شده است.

این منبع نظامی افزود تعداد واقعی تلفات و مجروحان ارتش عربستان به مراتب بیشتر از آن است که در رسانه های سعودی اعلام شده است. چرا که آل سعود بر حجم خسارت های خود در پنجمین سال تجاوز به یمن، سرپوش گذاشته است. این منبع خاطرنشان کرد که به رغم تلاش حکومت آل سعود برای دور نگه داشتن نیروهای خود از میدان جنگ و استفاده از مزدوران سودانی و یمنی، ارتش این کشور متحمل خسارت ها و تلفات سنگینی در عملیات های ارتش و کمیته های مردمی یمن شده و می شود.

حتی حضور نظامیان آمریکایی، انگلیسی، فرانسوی و اماراتی در مرزهای عربستان هم نتوانسته است استراتژی مشخصی برای دفاع از مواضع و مناطق در داخل خاک عربستان یا پیشروی در خاک یمن در اختیار ارتش عربستان قرار دهد. کما اینکه در دفاع از خاک عربستان در مقابل موشک های بالستیک و پهپادهای یمنی هم شکست خورده است.

در اینجا نباید فراموش کرد که مزدوران سودانی چگونه شکست خوردند و چگونه ضربه های سنگین ارتش یمن آنها را زمین گیر کرد. همچنین هزاران مزدور یمنی هم در این جنگ کشته شده و اختلاف بین آنها و سعودی ها کاملا علنی شده است؛ به طوری که عربستان صدها تن از آنها را بازداشت کرده و آنها را بین جنگیدن یا کشته شدن و شکنجه در زندان مخیر کرده است. تعدادی از آنها که موفق به فرار شده اند داستان های هولناکی از بدرفتاری و رفتارهای نژادپرستانه و غیر انسانی سعودی ها طی سال های گذشته تعریف می کنند.

در هر حال به گفته تعدادی از ناظران نظامی، حضور سرتیپ العاطفی در منطقه مرزی حکایت از عملیات بعدی ارتش و کمیته های مردمی در عمق خاک عربستان دارد؛ به خصوص پس از شکست کامل مزدورانی که به نوعی سپر انسانی و عامل حفاظت از ارتش عربستان بودند. همچنین پیامی است برای محمد بن سلمان، ولی عهد سعودی با این مضمون که همه نقشه های عربستان و استراتژی این کشور طی سال های گذشته شکست خورده و فروپاشیده است و یمن با ایجاد توانمندی های نظامی و بازسازی ساختار نهاد نظامی خود جایگاهی مهم در روزهای آینده به دست خواهد آورد.

عبدالرحمن راجح

پربیننده ترین خبرها