دولت مستعفی یمن خواستار قطع همکاری با نماینده سازمان ملل شد

دولت مستعفی یمن خواستار قطع همکاری با نماینده سازمان ملل شد
يکشنبه 19 خرداد 1398 - 20:00

رئیس‌جمهور مستعفی یمن به طور آشکارا از این که نماینده سازمان ملل رفتار یکسانی با انصارالله و دولت مستقر در ریاض دارد عصبانی است.

العالم _ یمن

شورای موسوم به «شورای قانونی» همسو با ائتلاف سعودی - اماراتی از دولت عبد ربه منصور هادی رئیس جمهور مستعفی یمن خواست تا همکاری با «مارتین گریفیتس» فرستاده سازمان ملل به یمن را متوقف کند.

رسانه‌ها و محافل سیاسی سعودی-اماراتی از این شورا به عنوان «پارلمان یمن» (وابسته به دولت هادی) یاد می‌کنند.

به نوشته العربیه، این شورا با متهم کردن «مارتین گریفیتس» به زیر پا گذاشتن قطعنامه‌های سازمان ملل، از دولت منصورهادی خواسته است تا وی را به رعایت این قطعنامه‌ها وادار کند.

روابط میان «مارتین گریفیتس» نماینده سازمان ملل در یمن و دولت مستعفی «عبد ربه منصور هادی» از ماه می گذشته بحرانی شده است. منصورهادی در اواخر ماه می در نامه‌ای به «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل از آن‌چه «اقدامات غیر قانونی» گریفیتس می‌خواند انتقاد کرد. منصور هادی در این نامه صراحتا به بی طرف بودن نماینده سازمان ملل اعتراض کرده و نوشته بود که چرا رفتار نماینده سازمان ملل با انصارالله یمن و دولت مستقر در ریاض یکسان است؟.

منصور هادی همچنین از اینکه گرفیتس با انصارالله همچون یک دولت قانونی و همراستای با دولت مستقر در ریاض رفتار می‌کند، بشدت انتقاد کرده بود.

پس از این نامه، دبیرکل سازمان ملل پنجشنبه هفته گذشته اعلام کرد که «روزماری دیکارلو» مشاور امور سیاسی خود را به ریاض خواهد فرستاد تا در این خصوص با منصور هادی دیدار کند. او قرار است این هفته در یک سفر دو روزه وارد عربستان سعودی شود.

رسانه‌ها و محافل سیاسی سعودی و اماراتی همچنین در روزهای گذشته حملات خود علیه نماینده سازمان ملل را به شدت افزایش داده‌اند. ائتلاف سعودی-اماراتی ادعا می‌کند که بر خلاف تأیید نماینده سازمان ملل نیروهای انصارالله و ارتش یمن از الحدیده عقب‌نشینی نکرده‌اند.

گریفیتس قرار است در شانزدهم ماه جاری میلادی در صحن شورای امنیت سازمان ملل سخنرانی کند و ائتلاف سعودی-اماراتی تلاش دارد تا گزارش وی در راستای خواسته‌های این ائتلاف باشد.

فارس

پربیننده ترین خبرها