جبران باسیل: توطئه‌کنندگانِ سال 2011، امروز مانع بازگشت آوارگان سوری می‌شوند

جبران باسیل: توطئه‌کنندگانِ سال 2011، امروز مانع بازگشت آوارگان سوری می‌شوند
شنبه 25 خرداد 1398 - 14:55

وزیر خارجه لبنان صراحت لهجه خود درباره لزوم بازگشت آوارگان سوری را بالاتر بُرد و خطاب به برخی طرف‌ها اعلام کرد؛ کسانی که در سال 2011 با توطئه بحران سوریه را کلید زدند امروز نیز مانع بازگشت آوارگان می‌شوند.

العالم - لبنان

«جبران باسیل» وزیر خارجه لبنان در کنفرانسی که «التیار الوطنی الحر» (جریان آزاد ملی) ترتیب داده بود، تأکید کرد، بازگشت آوارگان سوریه به وطنشان بخشی از حقوق آنهاست و نیاز به تصمیمات بین‌المللی در این خصوص نیست.

بر اساس گزارش وبگاه «النشره»، باسیل گفت، مسأله بازگشت آوارگان سوریه قابل مقایسه با مسأله آوارگان فلسطینی ساکن در لبنان نیست زیرا یک طرف (رژیم صهیونیستی) فلسطین را اشغال کرده و مانع از بازگشت آوارگان می‌شود.

وزیر خارجه لبنان در ادامه تصریح کرد؛ تجربه آواره فلسطینی در قبال آواره سوری تکرار نخواهد شد؛ آمریکا با ساخت دیوار مانع از بررسی (اوضاع) آوارگان می‌شود و امروز به لبنان میلیاردها دلار زیان وارد شده است.

باسیل سپس گفت: برخی در لبنان هستند که از مسأله آوارگان سود می‌برند و مجموعه‌ای رسانه‌ای-مالی و سیاسی کاملی وجود دارد که سوری‌ها را به عدم بازگشت تشویق می‌کند. در نتیجه این وضعیت به شهرداری‌‌ها رجوع می‌کنیم زیرا خط اول تماس با موضوع آوارگان هستند. آواره سوری حقی دارد که هیچ کسی نمی‌تواند آن را پایمال کند، اشخاص و شرایطی وجود دارند که به این آواره اجازه بازگشت می‌دهد و شهردارها قادرند در اجرایی شدن این قوانین کمک کنند.

وزیر خارجه لبنان تصریح کرد: کسانی که هنگام صحبت ما درباره لزوم بازگشت آوارگان سوری، ما را نژادپرست می خوانند یا توطئه‌گر هستند یا استفاده‌ای می‌برند؛ توطئه‌کنندگان در سال ۲۰۱۱ (سال آغاز جنگ سوریه) خودش را نشان داد و امروز به نفع خارجی‌ها، مانع از بازگشت آوارگان می‌شوند.

ماه جاری (خردادماه) کمیته هماهنگی مشترک سوریه و روسیه برای بازگشت آوارگان سوری اعلام کرد که واشنگتن و متحدان آن از گروه‌های تروریستی حمایت کرده و مانع تلاش‌های سوریه و روسیه برای بازگشت آوارگان می‌شوند.

تعداد آوارگان سوری در لبنان بیش از یک میلیون نفر اعلام شده و مقامات این کشور بارها از سازمان ملل و دیگر نهادها برای بازگشت آنها به کشورشان درخواست کمک کرده‌اند.

همچنین «میشل عون» رئیس‌جمهور لبنان نیز بارها از اصرار جامعه جهانی به مرتبط کردن بازگشت آوارگان سوری به حل سیاسی بحران در سوریه انتقاد کرده است.

در همین راستا، چندی پیش مرکز آشتی روسیه وابسته به وزارت دفاع این کشور اعلام کرد که طرف آمریکایی با درخواست طرف‌های روسی و سوری جهت انتقال آوارگان سوریه از اردوگاه الرکبان به اقامتگاه‌های دایمی مخالفت کرده است

فارس

پربیننده ترین خبرها