یک خبر چند خط تحلیل؛

آمریکا و دروغ مضحکی به نام 'قایق ایرانی'

آمریکا و دروغ مضحکی به نام 'قایق ایرانی'
شنبه 25 خرداد 1398 - 17:05

العالم ـ ایران / سیاسی

خبر:

  • بیل اوربان سخنگوی ستاد فرماندهی مرکزی ارتش امریکا اعلام کرد که یک قایق گشتی ایرانی وابسته به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی روز پنجشنبه در ساعت 4:10 دقیقه به وقت محلی به منظور جدا کردن مینی عمل نکرده از بدنه نفتکش‌ "کوکا کوریجوس"، به آن نزدیک شد.

تحلیل:

  • نمی توان به این فیلم به عنوان شاهدی بر ادعاهای امریکا استناد کرد؛ زیرا این ویدئو اصلا واضح نیست و هیچ نشانه ای مبنی بر اینکه متعلق به ایران است، ندارد چه برسد به سپاه پاسداران.
  • نکته قابل توجه آن است که انفجار بین ساعت 8 تا 9 صبح رخ داد؛ در حالی که طبق روایت آمریکایی ها سپاه پاسداران ساعت 4:10 دقیقه عصر یعنی 8 ساعت پس از وقوع حادثه به نفتکش نزدیک شده است. چگونه ایران قایقی ارسال می کند تا به نفتکش نزدیک شود در صورتی که می داند نفتکش توسط تمام رادارها و ماهواره ها و پهپادهای امریکایی و غربی رصد می شود؟
  • چرا ایران برای جدا کردن یک مین از نفتکش، آن هم پس از گذشت 8 ساعت از آغاز عملیات، اینگونه ریسک می کند و این کار چه ضرورتی داشت؟
  • نکته قابل توجه دیگر آن است که قایق تقریبا بزرگ بود و افراد زیادی در آن بودند که این امر با ماهیت محرمانه و سرعت در این گونه ماموریتها تناقض دارد.
  • فقط متحدان و دست نشانده های امریکا که تشنه جنگ و درگیری و فتنه در منطقه هستند، این روایت مضحک را باور خوهند کرد؛ اما کسانی که به امنیت و ثبات منطقه اهمیت می دهند درباره دروغ پردازی های آمریکا هشدار دادند از جمله منصور العتیبی سفیر کویت در سازمان ملل است که تاکید کرد: به دشواری می توان اطمینان حاصل کرد که قایقی که در ویدئو دیده می شود، متعلق به سپاه پاسداران است. وی همچنین خواستار انجام تحقیقی شفاف و منطقی در این حادثه شد.
  • جهان حق دارد که امریکایی ها را که کارنامه آنها آکنده از دروغ پردازی است، باور نکند؛ کشوری که سیاست های جنایتکارانه اش در جهان بر اساس دروغ پردازی است. ملت های جهان هنوز دروغ امریکایی ها در حمله به ویتنام را از یاد نبردند همچنین دروغ بزرگ آنها مبنی بر اینکه عراق سلاح کشتار جمعی در اختیار دارد، هنوز از اذهان ملت ها پاک نشده است؛ هنوز این دروغ اعتبار امریکایی ها را زیر سوال برده است. قابل توجه آن است همانگونه که امروز عربستان دروغ قایق ایرانی را تبلیغ و ترویج می کند این کشور پیش از این نیز از بزرگترین طرفداران دروغ سلاح کشتار جمعی عراق بود که برای این دروغ که منطقه را گرفتار یک تنش و هرچ و مرج کرد، تبلیغ و ترویج می کرد.

پربیننده ترین خبرها