امارات: سلاح‌های کشف شده در لیبی مال ما نیست!

امارات: سلاح‌های کشف شده در لیبی مال ما نیست!
چهارشنبه 12 تير 1398 - 02:06

وزارت خارجه امارات متحده عربی روز سه شنبه با انتشار بیانیه‌ای مدعی شد که این کشور به قطعنامه‌های ممنوعیت ارسال سلاح به لیبی کاملاً متعهد است.

العالم - آسیا

به گزارش خبرگزاری رسمی امارات متحده عربی (وام)، در بیانیه دفتر همکاری و امنیت بین المللی وزارت خارجه امارات آمده است که ابوظبی به صورت کامل به قطعنامه‌های شماره ۱۹۷۰ و ۱۹۷۳ شورای امنیت در خصوص تحریم‌ها و ممنوعیت ارسال سلاح به لیبی متعهد است.

در این بیانیه مالکیت تسلیحات مکشوفه در لیبی که گفته شده اماراتی است، رد و ادعا شده که ابوظبی به همکاری کامل با کمیته کارشناسان سازمان ملل متحد پایبند است.

منابع خبری روز جمعه به نقل از فعالان لیبیایی در شهر غریان که به تازگی از کنترل نیروهای نظامی وابسته به ژنرال خلیفه حفتر آزاد شده، گزارش دادند که در این شهر مهمات و ادوات نظامی اماراتی کشف و ضبط شده است.

بر اساس این گزارش، موشک هدایت شونده ضدتانک « جاولین» (Javelin) ساخت آمریکا که واشنگتن به امارات متحده عربی فروخته است، از سلاح‌هایی است که نیروهای دولت وفاق ملی در شهر غریان به غنیمت گرفتند.

در همین ارتباط «رابرت منندز» سناتور دمکرات آمریکا روز سه شنبه هشدار داد که واشنگتن ممکن است فروش سلاح به امارات متحده عربی را به دلیل انتشار گزارش‌هایی مبنی بر رساندن موشک‌های آمریکایی به دست شبه نظامیان لیبیایی، متوقف کند.

امارت متحده عربی، عربستان سعودی و عربستان از ژنرال خلیفه حفتر در نا آرامی‌های لیبی حمایت می‌کنند.

اوضاع در لیبی از ۱۵ فروردین و همزمان با دستور حفتر فرمانده ارتش لیبی به نیروهای تحت امرش برای حمله به طرابلس، متشنج شد.

لیبی از زمان سرنگونی «معمر قذافی» دیکتاتور سابق این کشور در سال ۲۰۱۱ به دو دولت موازی در شرق و غرب تقسیم شده است.

دولت وفاق ملی به ریاست «فایز السراج» در طرابلس غرب کشور تشکیل شد و مورد حمایت جامعه جهانی است.

همزمان یک دولت موازی دیگر در شهر طبرق در شرق لیبی به نخست وزیری «عبدالله الثنی» و «عقیله صالح» رئیس مجلس نمایندگان اعلام موجودیت کرد که ژنرال حفتر مورد حمایت آنان است.

پربیننده ترین خبرها