گزارش روزنامه هندی از حرکت هوشمندانه ایران در برجام/ سیاست فشار حداکثری تهران علیه واشنگتن نتیجه می دهد

گزارش روزنامه هندی از حرکت هوشمندانه ایران در برجام/ سیاست فشار حداکثری تهران علیه واشنگتن نتیجه می دهد
شنبه 15 تير 1398 - 22:54

روزنامه هندی «نشنال هرالد ایندینا» شنبه شب نوشت: یک ماه و اندی پیش وقتی باند بولتون-پمپئو در حال تلاش برای اعمال آنچه «فشار حداکثری» می‌خواندند علیه ایران بودند، تهران تصمیم گرفت درحرکتی هوشمندانه نسخه «فشار حداکثری» خود را اعمال کند.

العالم ـ ایران ـ سیاسی

براساس گزارش این روزنامه، در این مقطع تهران تصمیم به اقدام گرفت و پس از سلسله‌ای از حوادث که منطقه را تا آستانه جنگ پیش برده بود، آمریکا دید که ایران گام برداشته و تاکتیک «فشار حداکثری» ایالات متحده در حال بی حاصل شدن است. قدرت‌های اروپایی عملیاتی شدن اینستکس را اعلام کردند و منابعی در بروکسل نیز گفته اند که اروپایی‌ها در حال بررسی سازوکار دیگری هستند تا از طریق آن اعتباراتی را در اختیار ایران قرار دهند و تهران پس از روی کار آمدن دولتی طرفدار برجام در کاخ سفید، آنها را بازپس دهد.

نشنال هرالد ایندیا افزود که در این میان، مساله‌ای دیگر نمایان شد؛ براساس برجام، ایران مجاز به ذخیره ۳۰۰ کیلوگرم اورانیوم غنی شده و آب سنگین و صادرات مازاد بر این مقدار بود، اما آمریکا با تحریم‌های خود صادرات این مواد را نیز هدف گرفت. این مسئله تهران را در دوراهی سختی قرار داد که یک طرف آن توقف غنی سازی و سوی دیگر آن نقض برخی مفاد برجام بود. این کار به باند بولتون-پمپئو امکان می‌داد که به بهانه نقض توافقی که کشورشان پیشتر از آن خارج شده بود، علیه ایران اقدام کنند.

به نوشته این روزنامه هندی، اما گزارش‌های منتشر شده حاکی است که مسکو و بروکسل در حال آماده سازی مکانیسمی برای جلوگیری از موفقیت این سناریوی آمریکا هستند. این نشان می‌دهد که تاکتیک «فشار حداکثری» ایران پس از تنها یک ماه جواب داده است. این تاکتیک ادامه دارد و ایران به احتمال قوی غنی سازی اورانیوم را به ۳.۷ درصد افزایش می‌دهد که بیشتر از ۳.۶۷ درصد مجاز در برجام است.

روزنامه نشنال هرالد این اقدام ایران را «حرکتی هوشمندانه» توصیف کرده و ادامه داد: غنی سازی در این سطح در حالی که برای تامین نیاز انرژی هسته‌ای کافی است، اما بسیار پایین‌تر از آن است که بتوان بعد نظامی برای برنامه هسته‌ای ایران قائل شد. تهران نشان داده است که با وجود پایبندی به تعهد دیرینه خود مبنی بر خودداری از ساخت سلاح هسته‌ای، اجازه باجگیری به دیگران نمی‌دهد.

به نوشته این روزنامه، تهران میزان موثر بودن اینستکس را از نزدیک رصد می‌کند و انتظاراتش از این مکانیسم بسیار فراتر از برنامه «نفت برابر غذا» است؛ انتظاراتی که تنها ابتکاری فعالانه از سوی قدرت‌های اروپایی امکان برآورده کردنش را دارد. اروپایی‌ها باید آماده باشند که در صورت تحریم شدن اینستکس از سوی وزارت خزانه داری آمریکا، تحریم‌های تقابلی علیه ایالات متحده اعمال کنند.

نشنال هرالد ایندیا ادامه داد: پرسش این است که آیا قدرت‌های اروپایی آماده چنین شکافی میان اتحاد فراآتلانتیکی هستند، پاسخ این پرسش را زمان می‌دهد، اما ایجاد همین مکانیسم اینستکس شکافی است که دست کم از دهه ۱۹۵۰ به این سو در روابط دو سوی اقیانوس اطلس بی سابقه بوده است.

این روزنامه همچنین ادعای دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا را مبنی بر اینکه نگرانی از کشته شدن ۱۵۰ نفر باعث دستور توقف «حمله محدود» به ایران شد، دروغی دانست که رسانه‌های غربی قصد دارند به افکار عمومی بقبولانند. نشنال هرالند علت اصلی خودداری واشنگتن از حمله به ایران را این واقعیت دانست که ترامپ و پنتاگون هردو می‌دانند که هیچ حمله‌ای به ایران «محدود» نخواهند ماند و ایران هزینه گزافی به ایالات متحده تحمیل خواهد کرد.

به گزارش ایرنا، یک روز پس از سرنگون پهپاد جاسوسی آمریکا در آب‌های ایران در دریای عمان ازسوی پدافند یکپارچه کشورمان، ترامپ مدعی شد که قرار بوده حمله‌ای تلافی جویانه به سه سایت در ایران انجام شود اما او به دلیل آنکه چنین حمله‌ای باعث کشته شدن ۱۵۰ ایرانی می‌شود، ۱۰ دقیقه پیش از حمله دستور توقف آن را صادر کرده است.

پربیننده ترین خبرها