المیادین : خروج امارات از یمن ائتلاف ضد ایرانی ابوظبی - ریاض را متلاشی کرد

المیادین : خروج امارات از یمن ائتلاف ضد ایرانی ابوظبی - ریاض را متلاشی کرد
شنبه 22 تير 1398 - 15:06

تارنمای شبکه تلویزیونی " المیادین " امروز شنبه در تحلیلی از تصمیم امارات عربی متحده برای کاهش و در نهایت خارج کردن نیروهای نظامی خود از یمن ، نوشت : این رویکرد از متلاشی شدن ائتلاف ابوظبی با سعودهای در دشمنی با ایران حکایت دارد .

العالم - آسیا

المیادین نوشت: امارات اخیراً در صدد کاهش حضور نظامی خود در یمن و نزدیک شدن به ایران برآمده است. این رویکرد جدید امارات از متلاشی شدن ائتلافش با سعودی علیه یمن و گسسته شدن اردوگاه جنگ ریاض و ابوظبی بر ضد ایران حکایت می کند.

البته تلاش امارات برای در امان ماندن از تلفات جنگ، این کشور را از غرق شدن در امان نگه نمی دارد و ابوظبی قبل از آنکه فرصت از دست برود، باید از قایق بیرون بپرد.

نیویورک تایمز به نقل از منابع قابل اعتماد خود نوشت: عقب نشینی نیروهای امارات از یمن با هماهنگی محمد بن سلمان در عربستان انجام نگرفته است و امارات از بیم شدت گرفتن اختلاف میان دو کشور این موضوع را اعلام نکرد.

"مایک هندر مارش" فرمانده گارد مرزی امارات که یک ژنرال بازنشسته استرالیایی است، فاش کرد که امارات بخاطر رشد و گسترش توان بازدارندگی یمن و افزایش امکان مورد تهدید قرار گرفتن تاسیسات حیاتی امارات دچار نگرانی فزاینده ای شده است.

مایک گفت: ادامه تجاوز علیه یمن می تواند امارات را در معرض نابودی قرار دهد همان گونه که انقلابیون ویتنام توانستند آمریکای تجاوزگر را به شکست بکشانند. این واقعیت باعث افزایش شکاف و اختلاف میان محمد بن زاید حاکم ابوظبی از یک سو و محمد بن راشد آل مکتوم حاکم دوبی و امرای الفجیره و شارجه از سوی دیگر شده است و همچنین اقتصاد امارات در نتیجه بر دوش کشیدن هزینه تقریباً ۱۰۰ میلیارد دلاری تجاوز علیه یمن دچار فشار و بحران خفقان آوری شده است.

به گفته "اریک کنینگام" گزارشگر واشنگتن پست، امارات به ویژه امارت دوبی از قرار گرفتن در خط مقدم نبرد احتمالی ایران و آمریکا بیش از عربستان می ترسد و رهبران دوبی بارها در نامه های خود به ایران در این خصوص ابراز نگرانی کرده اند. علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران سه ماه پیش از این موضوع پرده برداشته و گفت که در درون امارات حکمرانانی هستند که با ارسال نامه هایی به ما خواستار همکاری دو جانبه به منظور برطرف کردن سوء تفاهم میان تهران و ابوظبی هستند.

بر اساس این گزارش، بن بست امارات در ارتباط با یمن و امنیت خلیج فارس از قلمرو دوبی و الفجیره و شارجه فراتر رفته و به خود ابوظبی و محمد بن زاید ولیعهد این کشور رسیده است. بن زاید هم اکنون بیم آن دارد که در نتیجه جنگ در خلیج فارس امارات دچار از هم گسیختگی شود.

المیادین افزود: عبدالله بن زاید وزیر خارجه امارات پس از حملات شکل گرفته به نفت کش ها در بندر الفجیره در صدد نزدیک شدن به ایران برآمد و در همین رابطه طی سفرش به مسکو در ۲۵ ژوئن گذشته در صدد میانجی قرار دادن روسیه برآمد اما تهران از نجات دادن امارات امتناع ورزید زیرا به گفته تهران، این کشور تمامی خط قرمزها را نادیده گرفته است.

این شبکه به نقل از منابع آگاه خاطرنشان کرد: ایران خواستار تامین امنیت خلیج فارس با تکیه بر کشورهای آن و بدون حضور نیروهای بیگانه است اما آمریکا در جهت بین المللی کردن این موضوع پیش می رود که در واقع امنیت و ثبات منطقه را در معرض تهدید قرار می دهد. هم اکنون باید دید که امارات در میان دو گزینه پیشنهادی از سوی ایران و آمریکا کدام یک را برخواهد گزید. تلاش آمریکا برای بین المللی کردن امنیت خلیج فارس تا کنون فقط با موافقت انگلیس همراه شده است و سایر کشورهای اروپایی با این امر موافقت نکرده اند.

ایرنا

پربیننده ترین خبرها