البناء: ایران چالش ها را به فرصت تبدیل کرد/ برقراری توازن در جبل الطارق و تنگه هرمز

البناء: ایران چالش ها را به فرصت تبدیل کرد/ برقراری توازن در جبل الطارق و تنگه هرمز
دوشنبه 31 تير 1398 - 17:37

روزنامه "البناء" نوشت که ایران با تدبیرهای هوشمندانه اقدامات نابخردانه واشنگتن را پاسخ می دهد و چالش های آن را به فرصت های تاریخی به نفع خود تبدیل می کند، همانطور که اقدام انگلیس به تحریک آمریکا در توقیف کشتی ایرانی را همانند خود آنها پاسخ داد و توازن مهمی در جبل الطارق و تنگه هرمز رقم زد.

العالم ـ لبنان

«ناصر قندیل» تحلیلگر این روزنامه روز دوشنبه نوشت: نمی دانیم که انگلیسی ها آیا واقف هستند که چه قدرت و حاکمیت تاریخی را برای ایرانی ها در تنگه هرمز رقم زدند، یا نه، تنگه‌ای که محور راهبردی برای ایران به لحاظ جغرافیا، اقتصاد و نظام بین‌المللی است و می‌داند چگونه معادلات آن را مدیریت کند.

وی افزود: اقدام سست انگلیس در توقیف نفتکش ایرانی در تنگه جبل الطارق اعتبار ندارد، مگر اینکه اینطور فرض شود که لندن بر اساس اینکه یک کشور دارای حاکمیت ارضی بر تنگه است حق دارد که کشتی‌های عبوری از این نقطه را طبق عبور و مرور قانونی بازرسی کند، در حالی که مقابله واشنگتن با تهران در زمینه حمل و نقل در تنگه هرمز، در راستای انکار هر گونه حقوق دولت‌های حوزه این تنگه در تعامل با تردد کشتی‌ها از آن است.

قندیل معتقد است که هدف واشنگتن از تحریک بریتانیا به توقیف کشتی ایرانی این بود که تهران را در تنگنا قرار دهد. یعنی ایران با پاسخگویی به اقدام انگلیس، خطر از دست دادن حمایت لندن از برجام را برای خود ایجاد کند. امری که ایران به رغم نارضایتی از محدودیت پاسخ اروپا به تعهدات تجاری و مالی برجام خواهان رخ دادن آن نیست.

وی افزود: تهران با وجود اینکه می‌داند انگلیس ضعیف ترین حلقه پیوند اروپا با توافق هسته ای است، اما طرح آمریکا را نشأت گرفته از حس ناکامی آن در منزوی کردن ایران و ناخرسندی از اینکه تنها عضو خارج شده از این توافق است، می داند.

به نوشته این تحلیلگر، از سوی دیگر، تهران رها کردن انگلیس بدون پاسخ بازدارنده را به معنای باز گذاشتن دست این کشور برای ادامه دادن به گستاخی‌ها در مقابل تهران و تجاوز به حقوق قانونی ایران در بسیاری از زمینه های تجارت بین المللی می داند، بنابر این تهران یک فرمول ابتکاری و نوآورانه را برای مقابله با انگلیس ترسیم کرد.

قندیل افزود: ایران لندن را رها کرد تا در جنگ سیاسی حقوقی و دیپلماتیک خود برای تاکید بر قانونی بودن توقیف نفتکش ایرانی پیش برود، آن هم بر مبنای اینکه دولت ساحلی تنگه جبل الطارق تردد در تنگه را تحت کنترل خود دارد. پس از آن ایران بر اساس همین اصل در تنگه هرمز، اقدام به توقیف نفتکش انگلیسی کرد، امری که با تهدیدهای پیشین ایران درباره مسدود کردن تنگه هرمز، تفاوت پیدا کرد.

در همین راستا مجلس شورای اسلامی ایران درخواست کرده تا موضوع اخذ عوارض از کشتی‌های عبوری از تنگه هرمز در دستور کار دولت قرار گیرد، به این معنی که کشتی‌هایی که از این تنگه عبور می‌کنند در یک ایست بازرسی ایران توقف کنند، نه اینکه هدف ایران اخذ عوارض و مالیات از کشتی‌ها است بلکه آنها مورد بازرسی قرار می گیرند و در صورتی که امنیت منطقه را تهدید کنند، توقیف می شوند.

به گزارش ایرنا، این تحلیلگر در ادامه نوشت: تهران با قبول تلاش‌های میانجیگرانه عمان به درخواست این کشور برای حل این تنش پاسخ مثبت داده تا دو نفتکش ایرانی و انگلیسی مبادله شوند و آزادی عبور و مرور کشتی‌های انگلیسی در تنگه هرمز در ازای آزادی عبور و مرور نفتکش‌های ایرانی از تنگه جبل الطارق تضمین شود.

قندیل افزود که آمریکا باید راه‌های دیگری را برای مقابله با این کشور در پیش بگیرد. راه‌هایی که ایران چالش را به یک فرصت به نفع خود تبدیل نکند، اما راه‌های آمریکایی تاکنون این گونه نبوده‌اند.

وی تاکید کرد که محاسبات احمقانه آمریکایی‌ها معادله تنگه هرمز در برابر جبل الطارق و امثال آن را در محاسبات هوشمندانه تهران قرار داد.

پربیننده ترین خبرها