دیوان عالی آمریکا: دولت قادر است برای دیوار مرزی از بودجه پنتاگون استفاده کند

دیوان عالی آمریکا: دولت قادر است برای دیوار مرزی از بودجه پنتاگون استفاده کند
شنبه 5 مرداد 1398 - 07:49

ساخت دیوار در مرز آمریکا و مکزیک از مهم‌ترین وعده‌های انتخاباتی دونالد ترامپ بود.

العالم _ آمریکا

به گزارش العالم به نقل از آسوشیتدپرس، دیوان عالی آمریکا به دولت دونالد ترامپ اجازه داد برای ساخت دیوار در مرز مکزیک از بخشی از بودجه وزارت دفاع استفاده کند. این رأی یک پیروزی برای دولت ترامپ محسوب می‌شود.

دیوان عالی آمریکا که در حال حاضر از اکثریت قضات محافظه‌کار در برابر اقلیت لیبرال برخوردار است، با پنج رأی موافق در برابر چهار رأی مخالف، استفاده از ۲.۵ میلیارد دلار از بودجه پنتاگون را برای ساخت دیوار در مرز مکزیک، مجاز دانست.

در خرداد ماه هایوود گیلیام، یک قاضی فدرال در ایالت کالیفرنیا، حکم داد پول ساخت بخشی از دیوار مکزیک که از بودجه دفاعی کشور گرفته شده بود، متوقف شود؛ چراکه بودجه مستقیما به تائید کنگره نرسیده است.

بین دونالد ترامپ و کنگره بر سر اختصاص ۶.۷ میلیارد دلار بودجه برای ساخت دیوار، کشمکشی طولانی درگرفته بود که زمانی به تعطیلی دولت انجامید. در نهایت کنگره در زمستان گذشته با تخصیص ۱.۳۸ میلیارد دلار برای بخشی از این پروژه موافقت کرد. دونالد ترامپ اما با اعلام وضعیت اضطراری، بقیه مبلغ را از بودجه دفاعی و خزانه‌داری کشور گرفت.

ساخت دیوار در مرز مکزیک، از وعده‌های مهم انتخاباتی ترامپ بود. به ادعای او، دیوار می‌تواند به‌طور مشخصی از جرم و جنایت بکاهد، جلوی مهاجران غیرقانونی را بگیرد و به امنیت آمریکا کمک کند. اما مخالفان می‌گویند برای جلوگیری از تمامی مسائل راه‌های بهتری به جز کشیدن دیوار وجود دارد.

حال با مجوز دیوان عالی آمریکا، راه دولت برای فرجام دادن به پروژه‌هایی که منابع مالی آن‌ها از بودجه پنتاگون تامین شده بود، هموار شده‌است.

دونالد ترامپ پس از رای دیوان عالی کشورش در حساب توییتر خود نوشت این یک پیروزی بزرگ است: «یک پیروزی بزرگ برای امنیت و حاکمیت قانون.»

شکایت‌نامه‌ای که جلوی تخصیص بودجه را گرفته بود از سوی «اتحادیه آزادی‌های مدنی آمریکا» به دیوان عالی ارائه شده بود و یکی از وکلای این اتحادیه به آسوشیتدپرس گفت «نبرد هنوز پایان نیافته‌است».

با این حال به نوشته خبرگزاری آسوشیتدپرس، رأی دیوان عالی، پیروزی نهایی گروه‌هایی مانند اتحادیه آزادی‌های مدنی را برای جلوگیری از ساخت دیوار بسیار مشکل خواهد کرد.

پربیننده ترین خبرها