"خلفای ملعون".. و خودداری از پاسخ به شیوه سلفی ها

دوشنبه 7 مرداد 1398 - 21:00

اظهارات هاله وردی نویسنده دو کتاب "خلفای ملعون" و "آخرین روزهای محمد(ص)" درباره آرزوهای سیاسی صحابه پس از مرگ رسول اکرم(ص) درهمایشی در جشنواره ثویزا در شهر طنجه در شمال مغرب، خشم سلفی ها را برانگیخت.

العالم ـ کشکول

محمد فیزازی شیخ سلفی در پاسخ به پژوهشگر تونسی وی را "زندیق" خواند و گفت: این نویسنده به خلفا اهانت کرد و سخنانی را مطرح کرد که از علم و دانش به دور است و نوعی شک و تردید احمقانه است که حتی بزرگترین دشمنان غرب و منافقان کافر از عهد نبوی تاکنون جرات اظهار چنین سخنانی نداشتند.

شیخ سلفی همچنین خواستار اخراج این نویسنده تونسی از مغرب شد.

تکفیر هاله وردی توسط سلفی ها و جنجالی که سلفی ها درباره او و کتابهایش ایجاد کردند، جای شگفتی ندارد؛ زیرا این شیوه ابزار همیشگی سلفی ها در مقابل هرگونه تلاش علمی است؛ اما موضع نویسندگان و اندیشمندان در قبال این نویسنده و آثارش تعجب برانگیز بوده است.

به عنوان مثال، موضع هشام جعیط نویسنده، پژوهشگر و مورخ در قبال هاله وردی و نوشته هایش آکنده از ناسزاگویی و با نگاهی متکبرانه بوده است؛ این امر سبب شد تا دانش آموختگان از مناقشه ای مفید و ثمربخش در خصوص کتابهای هاله وردی و نقطه نظراتش محروم بمانند. این در حالی که جعیط می بایست به صورت علمی کتابهای هاله وردی را نقد می کرد و به آنها پاسخ می داد.

جعیط در پاسخ خود به هاله وردی که به صورت مقاله در روزنامه الصباح منتشر شد، آورده است: متاسفم که باید از جایگاه خود پایین بیایم تا وارد چنین بحث و مناقشه ای شوم. ادعای نویسنده که به مرکز فرانسوی ویژه مطالعات ادیان توحیدی وابسته است، ادعایی وحشتناک است؛ زیرا این نویسنده تاریخ را دور زده است و این اقدام در شان چنین مرکز معتبری نیست.

هاله وردی نیز در پاسخ به سخنان جعیط که در روزنامه الصباح منتشر کرد، گفت: شما را به یک مناظره علمی دعوت می کنم و تعیین زمان و مکان این بحث علمی را به شما واگذار می کنم. شاید چندان خوشایند شما نباشد که من به آنچه که گمان می کنید مملکت شماست، وارد شوم. اما از همین جا به شما می گویم که تاریخ اسلام ملک کسی نیست؛ بلکه تمام پژوهشگران می توانند در این حوزه تحقیق کنند. متاسفانه از مردِ دانش به شیخ مُفتی در دادگاه تفتیش عقاید تبدیل شده اید.

همگان امیدوار بودند که جعیط و وردی به شیوه ای علمی و متمدنانه به بحث ومناظره بپردازند؛ زیرا این امر هم برای هر دوی آنها و هم برای خوانندگان مفید می بود؛ اما از ناسزاگویی که یک شیوه سلفی است، کسی سودی نبرد؛ بلکه خوانندگان از فرصت شناخت واقعی حوادث مهم تاریخی بازماندند؛ و اندیشمندان و مورخان هیبت و وقارعلمی خود را از دست دادند؛ زیرا پاسخ به شیوه سلفی به معنای بسته ماندن درهای علم است!

پربیننده ترین خبرها