تحلیل روز/

سوریه؛ آستانه 13

سوریه؛ آستانه 13
چهارشنبه 9 مرداد 1398 - 14:19

وزارت امور خارجه قزاقستان در بیانیه ای اعلام کرد: نشست آستانه فردا و پس فردا (1 و 2 اوت 2019) در شهر نورسلطان پایتخت قزاقستان برگزار خواهد شد.

العالم - تحلیل روز

در سیزدهمین نشست آستانه سه کشور اصلی ایران، روسیه و ترکیه همچنین هیأت اعزامی دولت سوریه به ریاست بشار الجعفری حضور خواهند داشت ولی پدرسون و هیأت مخالفان سوری حضور نخواهند داشت.

در این بیانیه آمده است: نمایندگان عالی رتبه سازمان ملل متحد، اردن ، لبنان و عراق (این دو کشور آخری برای اولین بار در نشست آستانه مشارکت می کنند) در نشست آستانه به عنوان ناظر مشارکت و به پیشبرد مذاکرات کمک خواهند کرد.

بیانیه وزارت خارجه قزاقستان می افزاید: در نشست آتی اوضاع سوریه خصوصاً ادلب و شمال شرق این کشور به طور ویژه بررسی خواهد شد.

میخائیل بوگدانوف نماینده ویژه رئیس جمهوری روسیه در امور خاورمیانه و آفریقا و معاون وزیر امور خارجه روز 10 ژوئیه کنونی اعلام کرده بود که نشست آستانه برای بررسی بحران سوریه روزهای یکم و دوم اوت آینده در نور سلطان پایتخت قزاقستان برگزار خواهد شد.

تاکنون 12 نشست برای بررسی و حل بحران سوریه برگزار شده است که یکی از این نشست ها در شهر سوچی روسیه برگزار شد و در همه این نشست ها بر لزوم حفظ حاکمیت، استقلال و تمامیت ارضی سوریه و ادامه روند آتش بس تأکید شده است.

درباره مسائلی که احتمالاً در نشست آستانه بررسی خواهد شد، می توان گفت که امکان طرح بسیاری از مسائل همچون کمیته قانون اساسی، آوارگان، زمینه چینی برای حل مسالمت آمیز بحران و سرنوشت مناطق عاری از سلاح وجود دارد و آیا می توان مساله مناطق عاری از سلاح را همچنان به عنوان برگه تضمین پایبندی ترکیه به تعهداتش به شمار آورد. مساله دیگر اینکه برخی از گروه های موسوم به مخالفان سوری می خواهند برای به دست آوردن دستاوردهایی در نشست آستانه مشارکت کنند و برخی از این گروه ها هم شرط مشارکت خود را منوط به طرح مساله تحولات ادلب برای زیر فشار گذاشتن روسیه کرده اند. یکی از اعضای این دسته دومی می گوید که در نشست آستانه فقط به شرط بررسی مساله ادلب و به تأخیر انداختن بررسی مسائل دیگر مشارکت خواهند کرد. این در حالیست که رئیس هیأت مذاکره کننده مخالفان سوری در اعتراض به آنچه در شمال سوریه می گذرد، نشست آستانه را تحریم کرده است.

گروه های مخالف سوری با همه گرایش های خود هر کدام ساز خود را می زند و اگر برگزاری نشست آستانه منوط به شرط و شروط این گروه ها باشد، بود و نبودش تفاوتی نمی کند و این در حالیست که همگان می دانند که هر وجب از خاک سوریه باید تحت حاکمیت دولت مرکزی قرار بگیرد چه ادلب و حومه اش چه شرق فرات و فقط دولت دمشق است که باید تصمیم نهایی را بگیرد.

محمود غریب

پربیننده ترین خبرها