مخالفت استرالیا با استقرار موشکهای آمریکایی در جزیره داروین

مخالفت استرالیا با استقرار موشکهای آمریکایی در جزیره داروین
دوشنبه 14 مرداد 1398 - 06:46

وزیر دفاع استرالیا درخواست آمریکا برای استقرار موشکهای زمین پایه آمریکایی در خاک این کشور را رد کرد.

العالم - آسیا

به گزارش آسوشیتدپرس، وزیر دفاع استرالیا صریحا درخواست آمریکا برای استقرار موشکهای زمین پایه در خاک این کشور را رد کرد و آب سردی بر صورت واشنگتن ریخت.

براساس این گزارش، در دیدار وزیر دفاع استرالیا با «مارک اسپر» وزیر دفاع آمریکا در کانبرا درباره درخواست واشنگتن برای استقرار موشکهای آمریکایی در جزیره داروین بحث و بررسی شد.

«لیندا روینولدز» وزیر دفاع استرالیا در این زمینه تاکید کرد که کانبرا هیچ درخواستی برای استقرار این موشکها به واشنگتن نداده است و هیچ انتظاری هم برای استقرار این موشکها ندارد.

مارک اسپر و مایک پامپئو وزرای دفاع و خارجه آمریکا روز یک شنبه به استرالیا سفر کرده بودند تا در دیدار با همتایان استرالیایی خود درباره ائتلاف دریایی آمریکا در خلیج فارس و حضور استرالیا در این ائتلاف رایزنی کنند.

پامپئو تاکید کرد که بدون حمایت استرالیا هیچ موشک آمریکایی در جزیره داروین یا مناطق دیگر این کشور مستقر نخواهد شد.

وی افزود: وقتی ما این سیستمها را در نقاط مختلف جهان به کار می‌گیریم و این اقدام با رضایت آنها خواهد بود.

در صورت استقرار موشکهای آمریکا با برد 5500 کیلومتر در داروین، مناطق جنوبی چین در تیررس موشکهای آمریکایی قرار خواهد گرفت.

در این دیدارها آمریکا پیشنهاد پیوستن استرالیا به ائتلاف دریایی آمریکا در تنگه هرمز نیز مطرح کرده است. مقامات استرالیایی پاسخ رسمی نداده اما تاکید کرده‌اند که این درخواست را به طور جدی مورد بررسی قرار خواهند داد.

در حالیکه واشنگتن از ارائه این پیشنهاد به 60 کشور دوست و متحد خود برای تشکیل ائتلاف دریایی خبر داده است تا کنون کشورهای انگشت شماری به طور رسمی با این درخواست موافقت کرده‌اند.

براساس گزارش پایگاه خبری هیل، واشنگتن در حالی تلاش می‌کند تا به بهانه محافظت از کشتیرانی در تنگه هرمز ائتلافی نظامی تشکیل دهد که همپیمانان اروپایی این کشور از ترس آنکه این ائتلاف به تقابل نظامی با ایران کشیده شود، تمایل چندانی برای پیوستنن به این ائتلاف ندارند.

آمریکا از سال 2011 حدود 2500 تفنگدار دریایی در جزیره داروین در شمال استرالیا مستقر کرده است.

پربیننده ترین خبرها