دولت ترامپ و شکست های مزمن

دولت ترامپ و شکست های مزمن
دوشنبه 14 مرداد 1398 - 14:33

محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران در کنفرانس خبری امروز که به مناسبت روز خبرنگار برگزار شد گفت: آمریکا امروز در دنیا تنهاست و به دلیل زیر پا گذاشتن قوانین بین المللی نمی تواند هیچ ائتلافی تشکیل دهد.

العالم - تحلیل روز

تحلیل:

  • دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا مطمئن بود که قدرت نظامی و اقتصادی و سیاسی آمریکا، این کشور را تبدیل به یک قدرت فراقانون کرده است و لذا می تواند دیگران را با تحقیر، وادار به پذیرش این "حقیقت" کند.
  • اما توهم زدگی او خیلی زودتر از آنچه که انتظار می رفت، بر ملا شد؛ به خصوص در زمینه استراتژی "فشار حداکثری" بر ایران.
  • او بنا به دلایلی که حتی آمریکایی ها هم آن را قبول نداشتند، از توافق هسته ای خارج شد؛ وی حتی نتوانست نزدیک ترین متحدان غربی خود را متقاعد کند که از برجام خارج شوند. بلکه برعکس همه غربی ها رفتار او را در قبال برجام محکوم کردند.
  • با اینکه ایران همچنان به گواه 15 گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی به توافق هسته ای پایبند مانده بود اما همه تحریم ها علیه این کشور را برگرداند. وی البته نتوانست جهان را متقاعد به پذیرش سیاست تحریم کند.
  • ترامپ پس از آنکه جهان همراهی با سیاست تحریم علیه ایران را رد کرد، شروع به تهدید کشورهای دیگر درباره عواقب هر گونه همکاری با ایران کرد و اعلام نمود که هر کشوری حتی متحدان امریکا در صدد همکاری و معامله با ایران برآیند، مجازات خواهند شد. این اقدام ماهیت قلدری و خودسری حکومت آمریکا را بیش از همیشه نشان داد.
  • آمریکا همچنین از تشکیل هر گونه ائتلافی برای تأمین امنیت خطوط دریانوردی در خلیج فارس هم بازماند زیرا هیچ یک از کشورها از جمله متحدانش، با این کشور همراهی نکردند.
  • شکست های پی در پی ترامپ و ناتوانی دولت وی از تشکیل ائتلاف بین المللی ناشی از دهان کجی او به قوانین بین المللی و نیز به خاطر سیاست های مسئولانه و عاقلانه ایران در قبال جامعه بین المللی بوده است.

پربیننده ترین خبرها