ابراز امیدواری پامپئو به آغاز مذاکرات با کره شمالی از هفته‌های آتی

ابراز امیدواری پامپئو به آغاز مذاکرات با کره شمالی از هفته‌های آتی
چهارشنبه 16 مرداد 1398 - 22:39

وزیر خارجه آمریکا چهارشنبه ابراز امیدواری کرد مذاکرات در خصوص خلع سلاح‌های هسته‌ای کره شمالی از هفته‌های آتی غاز شود.

العالم - آمریکا

در حالی که پیونگ‌یانگ تهدید کرده ممکن است در مذاکرات با آمریکا تجدید نظر کند، «مایک پامپئو»، وزیر امور خارجه آمریکا چهارشنبه ابراز امیدواری کرد مذاکرات بر سر خلع سلاح‌های هسته‌ای کره شمالی از هفته‌های آتی آغاز شود.

به نوشته رویترز، پامپئو چهارشنبه در جمع خبرنگاران گفت: «ما امیدواریم که در هفته‌های آینده به میز مذاکره برگردیم. برای مذاکره در دو هفته آینده برنامه‌ریزی می‌کنیم و پیش‌بینی می‌کنیم تیم‌های دو طرف به سمت هم برگردند.»

ادعای پامپئو در حالی مطرح شده که یک دیپلمات ارشد کره شمالی روز سه‌شنبه در همایش «خلع سلاح هسته‌ای» سازمان ملل متحد آمریکا را به عقب‌گرد از دیپلماسی تهدید کرد.

نماینده کره شمالی در این نشست اقدام آمریکا در برگزاری یک مانور نظامی مشترک با کره جنوبی را خصمانه توصیف کرد و گفت واشنگتن در حال دامن زدن به تنش‌های نظامی با پیونگ‌یانگ است.

«جو یانگ کول» دیپلمات کره شمالی در ژنو گفت همچنین تصریح کرد برگزاری این مانور نظامی ممکن است کره شمالی را به تجدید نظر در «گام‌های مهمی که تا به حال برداشته‌ایم» وادار کند.

وی تأکید کرد: «با آنکه مقام‌های آمریکا و کره جنوبی به هر حربه‌ای برای توجیه این تمرین نظامی متوسل می‌شوند نمی‌توانند ماهیت ستیزه‌جویانه آن را پنهان کنند.»

کول در ادامه گفت: «مسئله جدی‌تر این است که آمریکا با بی‌اعتنایی به تعهدات خودش برای معلق کردن مانورهای نظامی مشترک اقدام به مستقر کردن سخت‌افزارهای نظامی زیادی در کره جنوبی کرده است.»

او در ادامه تصریح کرد: «این اقدام [آمریکا] ما را مجاب کرد اقدام به ساخت، آزمایش و استقرار ابزارهای نظامی قدرتمندی برای دفاع از خودمان کنیم.»

آمریکا و اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد از زمان اولین آزمایش اتمی کره شمالی در سال ۲۰۰۶ میلادی، چندین دور تحریم علیه کره شمالی وضع کرده‌اند.

کره شمالی علی‌رغم این تحریم‌ها بر تقویت توانایی نظامی خود برای مقابله با تهدید حضور نیروهای آمریکایی در منطقه تأکید کرده است.

کره شمالی می‌گوید تا زمانی که آمریکا به سیاست خصمانه خود برای براندازی نظام حاکم در پیونگ‌یانگ پایان ندهد از برنامه موشکی و هسته‌ای خود عقب‌نشینی نخواهد کرد.

فارس

پربیننده ترین خبرها