برج های دبی در تیررس تبعات همپیمانی با بن سلمان

برج های دبی در تیررس تبعات همپیمانی با بن سلمان
پنج‌شنبه 17 مرداد 1398 - 11:00

به نظر می رسد مصلحت اندیشی های سیاسی، حاکمان هفت گانه امارات را بر آن داشته است که از مواضع پیشین خود عقیب نشینی کنند و به ائتلاف با محمد بن سلمان که منجر به نابودی یمن و لیبی شده و هیچ دستاوردی را در بر نداشته است، پایان دهند.

العالم-تحلیل روز

حاکمان امارات با بررسی و ارزیابی سالهای اخیر که در ائتلاف با عربستان سعودی در جنگ علیه یمن گذشت، در یافتند که نه تنها این ائتلاف هیچ نتیجه و دستاوردی برایشان نداشته و نتوانستند یمن را اشغال کنند بلکه دست درازی به این کشور موجب شده یمنی ها نیز از آنها بیزار شوند و به شدت در مقابلشان جبهه بگیرند، فرودگاه و برج های دبی نیز در تیررس موشک یمنی ها قرار بگیرد.

در لیبی نیز، خلیفه حفتر به عنوان همپیمان امارات و عربستان نتوانسته است عملا دستاوردی را کسب کند.

از سوی دیگر، مسئله ای که اماراتی ها را آشفته کرده است اصرار ترامپ به مذاکره با جمهوری اسلامی ایران و دوری کردن از جنگ علیه تهران است و از این رو است که امارات تلاش می کند تا به بازسازی روابط خود با جمهوری اسلامی ایران بپردازد و به شکل تدریجی از بن سلمان و اقدامات متهورانه و ماجراجویی های وی دور شود، به رغم آنکه در ابتدا بسیار به آن مشتاق بود.

به یاد صحبتم با یکی از دوستان اماراتی ام که پیشتر خبرنگار بوده و هم اکنون جایگاه ویژه ای در رسانه های رسمی این کشور دارد، افتادم که چهارده سال پیش در صحبتی که با هم داشتیم از وی پرسیدم که چه می شود اگر یک هواپیما به یکی از برج های دبی برخورد کند؟ مثل اتفاقی که در منهتن آمریکا افتاد؟ وی در پاسخ صراحتا گفت: ما صد سال به عقب بازخواهیم گشت.

باید توجه داشت که امارات و بویژه دبی در نتیجه وجود امنیت و استقرار توانسته است چنین رشدی کند و هزاران نفر از سرمایه داران از هند، شرق آسیا، برخی کشورهای عربی و اروپایی را بر آن دارد که سرمایه های خود را در این مکان متمرکز کنند و تنها با یک زمین لزره امنیتی کوچک در امارات تمام سرمایه ها از این کشور خارج شده و به مکان امن تری منتقل می شود و در نتجیه همه شکوفایی و رشد و پیشرفتی که طی پنجاه سال برای امارات حاصل شده طی چند روز از بین می رود و این مسئله تنها به شلیک یک عدد موشک نیاز دارد.

حکام امارات بیش از سران سعودی بر منافع و مصالح خود اشراف دارند، آنها می دانند که روابط حسنه با ایران برای آنها سودمندتر از ائتلاف با سران سعودی است، در واقع حاکمان امارات دریافته اند که ایران و انصارالله قدرت پاسخگویی و دفاع از خود را دارند اما سران سعودی نمی توانند از امارات در شرایط حساس حمایت کنند.

فارس الصرفندی - العالم

پربیننده ترین خبرها