واکنش ائتلاف سعودی به بمباران زندان اسرای جنگی در «ذمار»

واکنش ائتلاف سعودی به بمباران زندان اسرای جنگی در «ذمار»
سه شنبه 12 شهريور 1398 - 13:42

ائتلاف سعودی پس از گذشت دو روز از بمباران زندان اسرای جنگی و کشته شدن حداقل 100 نفر، مدعی شد که یک هدف مشروع را بمباران کرده است.

العالم _ عربستان سعودی

«ترکی المالکی» سخنگوی ائتلاف سعودی شب گذشته (دوشنبه) در یک کنفرانس خبری سرانجام به بمباران زندان اسرای جنگی در یمن واکنش نشان داد.

به نوشته خبرگزاری سی ان ان، او بدون اینکه نامی از این زندان ببرد، گفت: «حملات هوایی در استان «ذمار» در شامگاه شنبه یک هدف نظامی مشروع را طبق قوانین بین‌المللی هدف قرار داده است.»

ترکی المالکی مدعی شد: حوثی‌ها موشک‌های بالستیک و پهپادها را به ذمار منتقل کرده‌اند و ما مخازن هواپیماها و موشک‌های بالستیک را هدف قرار دادیم.

این ادعای وی در حالی است که سازمان صلیب سرخ جهانی و همچنین نماینده سازمان ملل در یمن، بمباران این زندان و کشته شدن بیش از ۱۰۰ نفر را تأیید کرده‌اند. «مارتین گریفیتس» از ائتلاف سعودی خواسته است تا درباره بمباران این زندان تحقیق کند.

اتحادیه اروپا نیز در بیانیه‌ای درباره انجام این حمله ابراز نگرانی کرده و از همه طرف‌ها خواسته با عمل به توافق استکهلم روند تبادل اسرا را نهایی کنند.

سخنگوی ائتلاف سعودی شب گذشته همچنین مدعی شد که ارتش یمن پهپادها را در مناطق مسکونی نگهداری می‌کند. او پیروزی‌های ارتش و کمیته‌های مردمی را نیز غیر واقعی دانست و مدعی شد که پدافند هوایی ارتش سعودی توانسته یک فروند پهپادی که از یمن به پرواز آمده بود را در آسمان عربستان ساقط کند.

ترکی المالکی همچون دفعات گذشته بار دیگر مدعی شد که پهپاد ساقط شده قصد حمله به مناطق مسکونی را داشت. با آنکه ائتلاف سعودی عموماً ارتش یمن را به تلاش برای حمله به مناطق مسکونی متهم می‌کند اما در طول حدود پنج سال جنگ، حمله ارتش یمن به منطقه‌ای مسکونی، حتی یک بار هم گزارش نشده است.

این مقام سعودی در خصوص درگیری‌های جنوب یمن نیز با بیان اینکه کمیته سعودی-اماراتی در حال تلاش برای آرام کردن اوضاع است بار دیگر از طرف‌های درگیر خواست تا در جده برای مذاکرات گرد هم آیند.

اصرار دولت سعودی برای مذاکره دولت منصور هادی با شورای انتقالی جنوب نیز در حالی است که روز گذشته (دوشنبه) «صالح الجبوانی» وزیر حمل و نقل دولت هادی صراحتا مذاکرات را رد کرد و گفت که «جز با زبان سلاح» مذاکره‌ای صورت نخواهد گرفت.

فارس

پربیننده ترین خبرها