تظاهرات ضد دولتی هنگ کنگ؛ تهدیدی بر اقتصاد چین

تظاهرات ضد دولتی هنگ کنگ؛ تهدیدی بر اقتصاد چین
شنبه 16 شهريور 1398 - 00:40

تظاهرات ضددولتی به اقتصاد هنگ کنگ ضربه زده است و این وضع می تواند به اقتصاد چین هم ضربه وارد کند.

العالم-آسیا

به گزارش شبکه تلویزیونی سی ان ان، تظاهرات همچنان در هنگ کنگ ادامه دارد و باوجود عقب نشینی دولت هنگ کنگ از قانون جنجالی استرداد مجرمان به چین، پیش بینی می شود در روزهای آتی نیز این تظاهرات ادامه داشته باشد.

تظاهرات برای چهاردهمین هفته متوالی در هنگ کنگ ادامه دارد. این تظاهرات بر اقتصاد هنگ کنگ تاثیر سوء گذاشته است. به گفته برخی از فعالان اقتصادی در هنگ کنگ، این تظاهرات سبب شده است میزان فروش فروشگاههای این منطقه نود درصد کاهش یابد!

اقتصاد هنگ کنگ که به علت جنگ تجاری آمریکا و چین نیز متحمل آسیبهایی شده است حالا با استمرار تظاهرات معترضان در هنگ کنگ و ادامه یافتن این تظاهرات برای چهارمین ماه متوالی، اقتصاد هنگ کنگ به تدریج در حال غرق شدن است.

میزان خرید مصرف کنندگان هنگ کنگی 11.5 درصد کاهش یافته است. میزان سفر گردشگران به هنگ کنگ نیز پنج درصد تنزل پیدا کرده است. در آمار مربوط به میزان رشد اقتصادی هنگ کنگ نیز باتوجه به وضعیت پیش آمده تجدیدنظر شده و ارقام قبلی کاهش یافته است. دولت هنگ کنگ حالا می گوید میزان رشد اقتصادی این منطقه در سال جاری بین صفر تا یک درصد خواهد بود. سخنان تند مقامات چین علیه تظاهرات هنگ کنگ همانند بنزینی است که روی آتش تظاهرات پاشیده می شود.

سوال اساسی مطرح در حال حاضر در هنگ کنگ این است که چین می خواهد چه کار انجام بدهد. آیا چین حاضر می شود به هنگ کنگ اعتماد کند تا خودش مشکل خودش را حل کند یا اینکه صبرش تمام می شود و پلیس مسلح و یا حتی نیروهای مسلح ارتش خودش را به هنگ کنگ وارد می کند. البته گفته می شود احتمال اقدام نظامی چین در هنگ کنگ بسیار کم است. یکی از علل مطرح در این خصوص آن است که چنین اقدامی می تواند تاثیر سوء بسیار شدیدی بر خود چین برجا بگذارد.

به گفته کارشناسان،این اقدام چین سبب مخدوش شدن چهره پکن خواهد شد و بی تردید، این مسئله سبب تجدیدنظر فعالان اقتصادی جهان درباره چین خواهد شد و اینکه آیا چین شریکی قابل اعتماد است یا خیر؟ بی تردید، از دست رفتن اعتماد به چین تاثیرات خود را در بازار مالی جهانی نیز خواهد گذاشت. باید توجه داشت که هنک کنگ حلقه واسط بسیار کلیدی در جریان ورود سرمایه به داخل چین یا سرمایه گذاری چین در خارج از کشور است. در سال دو هزار و هجده، بیش از سی و شش میلیارد دلار در بازار پولی هنگ کنگ برای سرمایه گذاری ها جلب شد که اکثر این مبالغ برای سرمایه گذاری شرکتهای چینی بود.

دسته بندی ها :
کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها