نامزدهای انتخابات تونس در خصوص سیاست خارجی چه می گویند؟!

نامزدهای انتخابات تونس در خصوص سیاست خارجی چه می گویند؟!
پنج‌شنبه 21 شهريور 1398 - 21:23

نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری تونس در تشریح برنامه های حوزه سیاست خارجی با ارائه رویکردهای متناقض وعده دادند که در صورت پیروزی به آنها جامه عمل خواهد پوشاند.

العالم - تونس

در همین زمینه جنگ لیبی و روابط با سایر کشورهای عربی شمال آفریقا و همچنین روابط با اتحادیه اروپا و بازگشت روابط دیپلماتیک با سوریه از مهم ترین پرونده های حال حاضر در انتخابات ریاست جمهوری تونس است.

یوسف الشاهد نامزد حزب "تحیا تونس" خواهان روابطی جدی تر با اتحادیه اروپا به عنوان شریک اقتصادی اول تونس شد، الشاهد مسئله حمایت اقتصادی تونس در مقابل کمک به اتحادیه اروپا برای مبارزه با مهاجرت های غیرقانونی را مطرح کرده است.

از سویی عبدالکریم الزبیدی نامزد مستقل انتخابات گفته است که برنامه سیاست خارجی وی بر پایه تونسی های مقیم خارج که بخشی از دیپلماسی تونس به شمار می آیند تمرکز خواهد داشت.

برخی دیگر از نامزدهای انتخاباتی تونس نیز خواهان تعمیق روابط با اتحادیه اروپا من جمله فرانسه شدند، سیف الدین مخلوف نامزد ائتلاف الکرامه از تصمیم خود برای درخواست عذرخواهی رسمی فرانسه برای استعمار تونس بین سال های 1881 تا 1956 میلادی در صورت پیروزی خبر داد.

نزدیکی با کشورهای آفریقایی:

اما روابط با کشورهای آفریقایی به خصوص کشورهای همجوار تونس در اولویت برنامه نامزدهای انتخاباتی بود.

یوسف الشاهد نخست وزیر فعلی تونس وعده داد در صورت پیروزی در انتخابات طرح اتحاد مغرب عربی (تونس، لیبی، الجزائر، المغرب و موریتانی) را دنبال کرده و منطقه تبادل آزاد با الجزائر و همچنین حل بحران لیبی را در دستور کار خود قرار دهد.

اما عبدالفتاح مورو نامزد جنبش النهضه گفت که با هدف تغییر سیاست خارجی به سوی منفعت اقتصادی تونس در سیاست های خارجی تجدید نظر خواهد کرد.

منصف المرزوقی رئیس جمهور سابق تونس(2011 – 2014) نیز روابط با کشورهای مغرب عربی را مفید ارزیابی کرد.

جنجال حول سوريه

اما در خصوص روابط با سوریه نامزدهای انتخابات تونس به دو دسته تقسیم شدند، دسته ای خواهان بازگشت روابط دیپلماتیک با دمشق هستند و دسته دیگر خواهان ادامه وضعیت قطع روابط هستند.

عبدالفتاح مورو گفت که بازگشت روابط دیپلماتیک با دمشق باید از طریق اتحادیه عرب صورت بگیرد.

عبیر موسی نامزد حزب قانون آزاد گفت در صورت پیروزی در انتخابات روابط را با سوریه را برقرار خواهم کرد.

پربیننده ترین خبرها