ولید المعلم: کمیته قانون اساسی باید به دور از فشارها و مداخله‌های خارجی باشد

ولید المعلم: کمیته قانون اساسی باید به دور از فشارها و مداخله‌های خارجی باشد
چهارشنبه 3 مهر 1398 - 11:19

وزیر خارجه سوریه با بیان اینکه فعالیت کمیته قانون اساسی در روز سی‌ام ماه سپتامبر آغاز خواهد شد، اعلام کرد که باید همه اعضای این کمیته اذعان کنند که سوریه یک حکومت دارای حاکمیت مستقل است.

العالم _ سوریه

«ولید المعلم» وزیر خارجه سوریه تأکید کرد که کمیته قانون اساسی، برآیند نشست گفت‌وگوی ملی سوریه است که در ژانویه 2018 در شهر سوچی روسیه برگزار شد.

المعلم در گفت‌وگوی شبانگاهی با شبکه «السوریه»، تصریح کرد که مذاکرات برای تشکیل این کمیته، 18 ماه به طول انجامید؛ زیرا به فرستاده ویژه سازمان ملل فشارهایی وارد می‌شد تا در روند تشکیل آن، کارشکنی صورت گیرد.

وی تصریح کرد که بر سر نام اعضای کمیته‌های فراگیر و کوچک و قواعدی توافق صورت گرفته که روند گفت‌وگوی سوری-سوری برای بازبینی قانون اساسی را سازماندهی می‌کند.

وزیر خارجه سوریه اعلام کرد که این کمیته شامل «150 عضو است که 50 نفر از آنان، حامی دولت سوریه، 50 نفر حامی طرف دیگر و 50 نفر نیز مربوط به جامعه مدنی است. پس از آن، کمیته کوچکی متشکل از 45 عضو تشکیل می‌شود که 15 نفر حامی دولت سوریه، 15 نفر حامی طرف دیگر و 15 نفر حامی جامعه مدنی هستند».

المعلم با بیان اینکه فعالیت این کمیته در ژنو در سی ام ماه سپتامبر آغاز خواهد شد، اظهار داشت که «گئر پدرسون» فرستاده سازمان ملل پس از نشست‌های مجمع عمومی این سازمان، به دمشق بازخواهد گشت تا با وی، بر سر همه جزئیات توافق صورت گیرد.

وی خاطر نشان کرد، سوریه مخالف هر گونه مداخله خارجی در فعالیت این کمیته است و دیکته‌های خارجی یا جدل زمانی برای فعالیت آن را نخواهد پذیرفت و باید همه اعضای این کمیته اذعان کنند که جمهوری عربی سوریه یک حکومت دارای حاکمیت مستقل است و آزادسازی خاک آن از دست تروریسم و حضور بیگانگان، یک وظیفه ملی است.

این مسئول سوری با اشاره اینکه کشورهای توطئه کننده علیه سوریه در نشست‌های ژنو به معارضان سوری نقشه راه می‌دادند و مداخله می‌کردند، اعلام کرد که پیشرفت در روند بررسی قانون اساسی، بستگی به طرف مقابل دارد، ولی این مسئله باید به دور از مداخله خارجی باشد.

المعلم با تأکید بر اینکه اظهاراتی مانند «قانون اساسی آماده» یک مسئله غیر قابل پذیرش است، اظهار داشت که کمیته مسئول بررسی و رأی‌گیری درباره تمامی مفاد قانون اساسی است.

وی با بیان اینکه همزمان با روند بررسی قانون اساسی، مبارزه با تروریسم و حضور غیر قانونی خارجی در سوریه ادامه می‌یابد، خاطر نشان کرد، مسئولان سوری به پدرسون ابلاغ کردند که مبارزه با تروریسم، حق دولت سوریه است.

این وزیر سوری در پایان تأکید کرد، سوریه در سه مسیر حرکت می‌کند: سیاسی، نظامی و مصالحه. لذا در روند این مسیرها هیچ تعارضی ندارد.

فارس

پربیننده ترین خبرها