وزیر خارجه سوریه: تشکیل کمیته قانون اساسی یک پیروزی مهم برای مردم است

وزیر خارجه سوریه: تشکیل کمیته قانون اساسی یک پیروزی مهم برای مردم است
جمعه 5 مهر 1398 - 11:43

وزیر خارجه سوریه تشکیل کمیته قانون اساسی را یک پیروزی مهم برای مردم سوریه خواند و گفت که دولت این کشور با جدیت در راستای آن تلاش خواهد کرد.

العالم - سوریه

«ولید المعلم» وزیر خارجه سوریه شب گذشته (پنجشنبه) در دیدار با «سرگئی لاوروف» همتای روسی خود در حاشیه نشست محمع عمومی سازمان ملل، تشکیل کمیته قانون اساسی را یک گام مهم در راستای حل بحران سوریه دانست.

به نوشته روسیا الیوم، او به نقل قول از «گیر پدرسون» نماینده سازمان ملل در سوریه، گفت که اولین جلسه کمیته قانون اساسی قرار است در تاریخ ۳۰ اکتبر آتی (هشت آبان) برگزار شود.

ولید المعلم با بیان اینکه تشکیل این کمیته یک پیروزی مهم برای مردم سوریه است، از جدیت بالای دولت این کشور برای پشیبرد این کمیته سخن گفت و تآکید کرد که تشکیل این کمیته از نتایج گفت‌و‌گوهای ملی در سوچی است و کارشکنی‌های خارجی تا کنون مانع از تشکیل آن شده بود.

وزیر خارجه سوریه با اشاره به تحولات شمال سوریه، تشکیل «منطقه امن» به دست ترکیه و آمریکا را عامل بی ثباتی دانست و گفت که این اقدام درگیری‌ها و ناآرامی‌ها را بیش از پیش خواهد کرد.

در مقابل «سرگئی لاوروف» نیز تشکیل کمیته قانون اساسی را مورد استقبال تمامی طرف‌ها دانست و گفت که اقدامات در این باره در مراحل اولیه خود قرار دارد.

وزیر خارجه سوریه پیش از این گفته بود که این کمیته شامل «۱۵۰ عضو است که ۵۰ نفر از آنان، حامی دولت سوریه، ۵۰ نفر حامی طرف دیگر و ۵۰ نفر نیز مربوط به جامعه مدنی است. پس از آن، کمیته کوچکی متشکل از ۴۵ عضو تشکیل می‌شود که ۱۵ نفر حامی دولت سوریه، ۱۵ نفر حامی طرف دیگر و ۱۵ نفر حامی جامعه مدنی هستند.

هرچند شورای امنیت سازمان ملل در سال ۲۰۱۵ با صدور قطعنامه‌ای بر بازنویسی و تدوین مجدد قانون اساسی سوریه تأکید کرده بود؛ اما تشکیل این کمیته از زمانی به جدیت مطرح شد که سه کشور ایران، روسیه و ترکیه در نشست آستانه آن را مطرح کرده و «استفان دی‌میستورا» نماینده وقت سازمان ملل در سوریه و سپس «گیر پدرسون» جانشین وی، با استقبال از آن فعالیت‌های خود را بر اساس تشکیل این کمیته تنظیم کردند.

روند مذاکرات صلح سوریه در آستانه، از دو سال پیش با مشارکت ایران، روسیه و ترکیه با هدف تسهیل حل‌وفصل بحران سوریه شکل گرفت و از آن زمان به آتش‌بس در بخش‌های بزرگی از سوریه منجر شده است.

پربیننده ترین خبرها