تلاش آمریکا برای ممانعت از بازگشایی گذرگاه «بوکمال-القائم» با استفاده از داعش

تلاش آمریکا برای ممانعت از بازگشایی گذرگاه «بوکمال-القائم» با استفاده از داعش
دوشنبه 8 مهر 1398 - 10:54

عناصر داعش در منطقه مرزی جنوب شرق این کشور به مواضع ارتش سوریه حمله کردند؛ اقدامی که به نظر می‌رسد هدفش همان هدف آمریکا برای عدم بازگشایی گذرگاه مرزی عراق و سوریه است.

العالم - سوریه

عناصر گروه تروریستی داعش قصد داشتند به مواضع ارتش سوریه در شرق این کشور حمله کنند.

یک منبع میدانی سوری به خبرگزاری اسپوتنیک گفت که عناصر داعش می‌خواستند به یکی از مراکز نظامی ارتش سوریه در اطراف شهرک «حمیمه» نفوذ کنند که نیروهای سوری مانع از انجام عملیات این عناصر شدند.

به گفته این منبع، نیروهای شناسایی و پشتیبانی ارتش سوریه، به سرعت به طرح تروریست‌ها پی بردند و با طراحی عملیات و چند کمین، عناصر قابل توجهی از داعش را از پای درآوردند و عناصر باقی مانده نیز فرار کردند.

منبع مذکور تأکید کرد که «تلاش داعش برای این حمله، با دستور نظامیان آمریکا صورت گرفت که هسته‌های گروه داعش را در این منطقه باقی نگه داشته است، از آنان حمایت و در طرح‌های خاص خود از آنها استفاده می‌کند».

این منبع سوری در ادامه اظهار داشت که تنها هدف از چنین حملاتی، شایعه‌پراکنی در سایت‌های معاند و شبکه‌های اجتماعی وابسته به آنان است تا بتوانند ناتوانی حملات آمریکا و رژیم صهیونیستی برای جلوگیری از افتتاح گذرگاه مرزی «بوکمال-القائم» را جبران کنند.

به گفته وی، قرار است این گذرگاه امروز دوشنبه بازگشایی شود و پس از این حملات بود که بلافاصله شایعه‌هایی منتشر شد مبنی بر اینکه داعش توانسته است مسیر «تدمر-دیرالزور» را قطع کند، ولی این مسیر، در امنیت کامل قرار دارد.

در حال حاضر در شرق سوریه شماری از عناصر داعش به صورت پراکنده حضور دارند و دست به عملیات‌های پراکنده‌ای علیه ارتش سوریه می‌زنند.

در این منطقه از سوریه، پایگاه آمریکایی «التنف» واقع شده است که آمریکایی‌ها بدون موافقت دولت سوریه آن را احداث کردند.

بسیاری از کارشناسان و تحلیلگران نقش این پایگاه آمریکایی را در آموزش عناصر تروریستی و کمک به عناصر داعش بسیار مهم می‌دانند.

در برخی موارد، داعش با آمریکا و شبه‌نظامیان کُرد موسوم به «نیروهای دموکراتیک سوریه» که وابسته به واشنگتن هستند، به توافقاتی رسید و همکاری‌هایی داشت که توافق در شهر رقه را شاید بتوان مهمترین نمود همکاری داعش با آمریکا قلمداد کرد

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها