تحلیل روز/

دلیل تغییرات جدید در کابینه سعودی چیست؟

دلیل تغییرات جدید در کابینه سعودی چیست؟
پنج‌شنبه 2 آبان 1398 - 17:40

برکناری ابراهیم العساف از وزارت خارجه و انتصاب شاهزاده فیصل بن فرحان در این سمت، از مهمترین تغییراتی در کابینه سعودی به فرمان ملک سلمان است، عوامل متعددی پشت پرده تغییرات این‌چنینی در کابینه سعودی نهفته است.

العالم-تحلیل روز

وزیر خارجه جدید عربستان در آلمان به دنیا آمده است و به عنوان سفیر ریاض در این کشور فعالیت کرده است و متخصص در زمینه دیپلماسی در اروپا است، اما پیش از آن ضروری است به ابراهیم العساف وزیر خارجه پیشین بپردازیم، در واقع سوال اینجاست که دلیل انتساب وی به سمت وزارت خارجه عربستان پس از برکنار عادل الجبیر، چه بود؟

در پاسخ باید تاکید داشت که انتساب العساف به عنوان وزیر خارجه سعودی به دلیل سرپوش گذاشتن بر روی مساله معروف به "عملیات ریتز" صورت گرفت، عملیاتی که طی آن محمد بن سلمان ولیعهد سعودی دهها نفر از شاهزادگان و تاجران را به بهانه مقابله با فساد بازداشت کرد و سرمایه های آنها را از چنگشان درآورد. محمد العساف نیز در میان افراد بازداشت شده توسط بن سلمان بود و انتصاب وی به عنوان وزیر خارجه عربستان درواقع در راستای خدمت به مشروعیت بخشی به عملیات ریتز صورت گرفت.

اما درخصوص انتخاب فیصل بن فرحان به عنوان وزیر خارجه عربستان باید تاکید داشت که گزارش ها حاکی از آن است که مرحله آتی شاهد تحولات مختلفی در منطقه خواهیم بود، تحولاتی که از یمن آغاز می شوند و عربستان را به اعلام آتش بس در یمن ناگزیر خواهند کرد.

از آن رو که عربستان دریافته است پس از پنج سال جنگ یمن به باتلاقی تبدیل شده است که در حال بلعیدن سعودی هاست و راه پس و پیشی ندارند و هیچ کس آنها را برای برون رفت از این جنگی که خود آغازگر آن بوده کمک نخواهد کرد، مواضع آمریکا در این خصوص هم صرفا جنبه سوء استفاده مالی از عربستان دارد و وعده هایی که در جهت حمایت از ریاض داده شده همگی بی اساس است، از جمله مواضعی که آمریکا علیه ایران و جنگ علیه این کشور اتخاذ می کند نیز غیر واقعی است، شاهد مثال این مدعا خروج یکباره نظامیان آمریکا از منطقه به دلایل مسائل اقتصادی پیش از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آمریکا است که در سال آینده برگزار خواهد شد.

از سوی دیگر، ناظران از ارسال میانجی هایی از سوی عربستان به ایران برای حل و فصل امور و دعوت به نشستن پای میز مذاکره سخن می گویند، این امر نشانگر آن است عربستان به خوبی دریافته است راه حل برون رفت از بحران های منطقه در داخل منطقه است و همچنین دریافته که چه کسی می تواند به ریاض برای رهایی از کابوس جنگ یمن کمک کند، کابوسی که تمام زیرساخت های حیاتی عربستان را تهدید می کند و تهدیدی جدی برای چشم انداز 2030 عربستان است که ولیعهد سعودی برای راهیابی به مسند پادشاهی بر روی این سند حساب زیادی باز کرده است.

انتصاب وزیر خارجه جدید غیر مستقیم به این تحولات ارتباط دارد و تغییر وزیر خارجه که یک مهره کلیدی در سیاست خارجی عربستان است، در راستای تلاش های ریاض برای برون رفت از بحران ها و بن بست هایی است که هم اکنون در آن به سر می برد.

بعید نیست که در روزهای آینده اخبار دیگری از داخل عربستان بشنویم، البته که همه این تحولات و خبرها در راستای فراهم سازی شرایط برای راهیابی محمد بن سلمان به سمت پادشاهی عربستان خواهد بود.

پربیننده ترین خبرها