فشار عده ای تحت عنوان تظاهرکننده، برای شکستن خط امنیتی نزدیک منطقه سبز بغداد/ پرتاب نارنجک به سوی نیروهای امنیتی

فشار عده ای تحت عنوان تظاهرکننده، برای شکستن خط امنیتی نزدیک منطقه سبز بغداد/ پرتاب نارنجک به سوی نیروهای امنیتی
دوشنبه 13 آبان 1398 - 07:52

برای چندمین شب متوالی دهها نفر تحت عنوان معترض و تظاهرکننده، پشت خط اول دیوار امنیتی پل سنک حد فاصل منطقه تجمع معترضان در غرب دجله با شرق آن که منطقه سبز و چند مرکز دولتی و سفارتخانه خارجی از جمله سفارت ایران درآن واقع است، جمع شده و برای عبور از آن تلاش کردند.

العالم ـ عراق

تجمع کنندگان برغم توصیه شخصیت ها و رهبران سیاسی و دینی عراق بویژه مرجعیت عالی مبنی بر حفظ ابعاد مسالمت آمیز اعتراضات، شب گذشته به آتش زدن لاستیک زیرپایه های پل سنک و ابتدای ورودی آن مبادرت کردند.

این افراد همزمان نیز با پرتاب انواع ترقه و اشیاء محترقه به نیروهای امنیتی فشار می آورند از محل عقب نشینی کنند تا با انداختن دیوارهای بتنی بتوانند راه خود را برای رفتن به آن سمت پل باز کنند.

تظاهرات و بحران اعتراضات در حالی در عراق ادامه دارد که رسانه ها از دخالت نیروهای خارجی برای تشویق آشوب و کشتار در این کشور خبر می دهند در همین حال برخی منابع اطلاع رسانی عراق از بازداشت یک گروه امارتی خبر دادند که در صدد تاثیر گذاری بر تظاهرکنندگان بودند که برخی از آنان نیز دارای تابعیت لبنانی هستند. رادیو آوای عراق خاطرنشان کرد، افراد این گروه مستقیما با طحنون بن زیاد مشاور امنیت ملی امارات ارتباط داشتند و اقداماتی را برای هدف قرار دادن دولت عراق در دست اجرا داشتند.

همچنین شیخ قیس خزعلی دبیر کل جنبش گردان های اهل الحق یکی از سه قوه عراق را مسئول ناآرامی های کنونی این کشور دانست و تاکید کرد که موساد اسرائیل ایستگاهی دراستان سلیمانیه در شمال عراق برای هدایت و تشدید ناآرامی ها دارد.

در ادامه تلاش نیروهای امنیتی برای مهار ناآرامی های شب گذشته عراق، ماموران نیروی حفظ نظم ویژه کنترل تظاهرات هر از گاهی با شلیک گاز اشک آور یا گلوله های صوتی و دودزا ، تجمع کنندگان را پراکنده کردند که کشمکش میان دو طرف ادامه داشت.

نیروهای دولتی همچنین از طریق بلندگو از تجمع کنندگان خواستند از دیوار امنیتی دور شوند.

مسلح نبودن نیروهای امنیتی و ایجاد دیوارهای بلند بتی برای درگیر نشدن معترضان با آنها از جمله سیاست های مهار اعتراضات اخیر در عراق است، امری که به گفته ناظران ماموران را در موضع ضعف بویژه در برابر افراد نفوذی و مهاجمان که مسلح به انواع سلاح سرد و اشیاء آتش زا و خشن هستند، قرار داده است.

در همین حال سخنگوی فرماندهی کل نیروهای مسلح عراق گفت که در رویداد شب گذشته برخی افراد تحت پوشش تظاهرکننده، اقدام به پرتاپ نارنجک به سمت نیروهای امنیتی کرده اند.

در طول مدت اعتراضات در عراق، این دسته از افراد بیشتر سعی می کردند از طریق پل جمهوری که مستقیما به دروازه اصلی منطقه سبز می رسد وارد شوند اما از چند شب پیش تاکنون بیشتر تمرکز بر روی پل سنک بوده که به سفارت ایران، رادیو و تلویزیون عراق، استانداری بغداد، هتل بین المللی المنصور نزدیک تر است و در فاصله چند صد متری دروازه منطقه سبز بغداد قرار دارد.

به گزارش ایرنا، معترضان در جریان اعتراضات اخیر که طی دو مرحله در یک ماه گذشته انجام شد تنها یک بار توانستند وارد منطقه سبز شوند اما بلافاصله با هدایت نیروهای امنیتی از آن بیرون رانده شدند.

در پی این امر، خطوط امنیتی و دیوارهای بتنی ورودی های منطقه سبز و نیز پل های جمهوری و سنک افزایش یافت و دیگر اجازه عبور از این پل ها و رفتن به سمت غرب رودخانه و نزدیک منطقه سبز و سایر مراکز دولتی و دیپلماتیک به آنان داده نشده است.

پربیننده ترین خبرها