تحلیل روز/

اعتراض به روش ایرانی

اعتراض به روش ایرانی
يکشنبه 26 آبان 1398 - 10:03

با اعلام گران شدن قیمت بنزین در ایران اعتراضاتی همچون دیگر نقاط دنیا پدیدار شد، اعتراضاتی که هم بهره ای از حقانیت داشت و هم به شکلی مسالمت امیز و البته موثر پیگیری شد و بالاخره صرف نظر از بعضی وجوه محدود توام با خسارت افرینی چنانکه اقتضای چنین حرکت هایی است پیام رسان مردم به مقامات تصمیم ساز بود.

العالم _ ایران / سیاسی

در ایران 9 سال از آنچه قانون "هدفمندی یارانه ها" است می گذرد. طبق این قانون دولت کوشیده است تا با نزدیک کردن معیشت مردم به نرخ واقعی خدماتش، اختیار مدیریت امور را در بعد اقتصادی به دست ایشان بسپارد. بر این مبنا از سال ها پیش مقرر شد با اختصاص مبلغی تحت عنوان یارانه برای تامین کالاهای اساسی به تک تک افراد ملت، ایشان در امر چگونگی هزینه کرد این مبلغ راسا و بدون مداخله دولت عمل کنند. با گذشت 9 سال از اجرای این قانون و در شرایط جدید یکی دیگر از گام های هدفمندی با ایجاد تغییراتی در نرخ بنزین برداشته شد که به زعم بسیاری از مردم و البته مسئولان زودهنگام و غیر منطبق با وضع معیشتی مردم ارزیابی شد و لذا به پاره ای ناآرامی ها در برخی نقاط کشور انجامید.

عطف به بروز برخی اعتراضات که در نوع خود به دلیل متصف بودن به صفت "مسالمت آمیزبودن" شایسته ستایش است برخی از افراد کوشیدند تا با حضور در جمع معترضین شیوه هایی از جنس تخریب اموال عمومی و البته درباره ای موارد اقداماتی منافی با منافع و امنیت ملی را مرتکب شده مسیر اعتراضات را به سمت سویی از جنس آشوب هدایت کنند. تلاشی که در سایه هوشیاری معترضین ناکام ماند و علی رغم تبلیغات و جوسازی رسانه های معاند مبنی بر پیگیری سناریوی "کشته سازی" از اعتراضات به جایی نرسید. فقط در یک فقره رسانه های وابسته به بن سلمان ازجمله العربیه و الحدث تا دیشب رقم کشته های اعتراضات ایرانی را 20 نفر اعلام کردند و بی بی سی فارسی نیز بر 10 کشته تاکید کرد.

صرف نظر از تلاش رسانه های معاند در برخورد با اعتراضات اخیر در ایران و کوشش این رسانه ها برای ایجاد گونه ای "این همانی" و "مشابهت سازی صد در صدی" میان این اعتراضات و ناآرامی های متداول در لبنان و عراق توجه به چند نکته ضروری است.

اول: در حالی که در لبنان و عراق تظاهرات و اعتراضات متوجه ایجاد اصلاحاتی کلی و اساسی در سیستم حکومتی با محوریت ایجاد تحول در وضع معیشتی مردم و مبارزه قاطع با فساد در این کشورها ست در ایران اعتراضات در قالبی محدود و تنها متوجه تجدید نظر در یک تصمیم اقتصادی صرف است.

دوم: در حالی رسانه های معاند در ایران به زعم خود به پوشش لحظه به لحظه تظاهرات مبادرت می کنند و در عین حال به بزرگنمایی آن می پردازند که خواسته های مردم صرفا متوجه اصلاح یک تصمیم اقتصادی است. جالب آنکه در این اعتراض برخی از شخصیت ها از جمله مراجع تقلید و ... همدلانه با مردم اتخاذ این تصمیم در شرایط کنونی را به مصلحت کشور ارزیابی نمی کنند.

سوم: نحوه قیمتگذاری اخیر بنزین اگر چه از زاویه نگاه دولت با این هدف انجام شده است که با تزریق مبالغی به یارانه های مردمی گشایشی در امور معیشتی اقشار متوسط جامعه صورت دهد اما واقعیت ان است که امروز نمایندگان مجلس مصمم شده اند با ارائه طرحی دو فوریتی اصلاح تصمیم اخیر دولت را به بررسی و بحث بگذارند. این در حالی است که اقداماتی نظیر اختصاص بنزین به وسایل نقلیه درون شهری در گونه های مختلف خدمت رسان آن، برای جلوگیری از افزایش قیمت سایر کالاها نیز اعلام گردیده است.

چهارم: در ماجرای اعتراضات این روزها بسیاری کوشیدند تا پیام اعتراضات را از جنس تاثیرگذار شدن تحریم های آمریکا علیه ایران معرفی کنند این در حالی است که بیش از یک سال از اعمال تحریم های آمریکایی می گذرد و ثبات و امنیت ایران در مقابله با فشار حداکثری آمریکا مثال زدنی است. توجه به پیام دیشب وزیر خارجه آمریکا در این میان بسیار قابل توجه و تامل است که گفته: آن طور که یک سال و نیم پیش به مردم ایران گفتم: ایالات متحده با شماست."

پنجم: به چند دلیل شاید بتوان مدل اعتراضی مردم ایران را مدلی موثر و قابل استفاده در دیگر کشورهای منطقه معرفی کرد اول اینکه در این مدل اعتراضی ضمن آنکه پیام معترضین به گوش دولت می رسد اما دولت و خدمت رسانی آن تعطیل نمی شود. دوم اینکه عده ای محدود به نمایندگی از مردم عهده دار پیام رسانی و ارائه مطالباتشان به مسئولین بدون تعطیلی مملکت می شوند. در سایه هوشیاری مردم امکان نفوذ و رخنه خرابکاران و آشوب طلبان به صفوف تظاهر کنندگان به حداقل می رسد و بالاخره ارسال و دریافت و بازخورد مطلوب پیام در بهترین و عالی ترین سطح صادر، شنیده و محل اثر واقع می شود.

ابورضا صالح -العالم

پربیننده ترین خبرها