یک خبر چند خط تحلیل؛

کودتای ناکام رسانه ای علیه جمهوری اسلامی ایران

کودتای ناکام رسانه ای علیه جمهوری اسلامی ایران
يکشنبه 26 آبان 1398 - 18:18

العالم _ ایران / سیاسی

خبر:

  • طی دو روز گذشته رسانه های عموما خارجی مخالف جمهوری اسلامی کوشیدند تا اعتراضات مردم به تصمیم افزایش قیمت بنزین در ایران را نشانه شکاق میان مردم وحکومت و "کودتایی اقتصادی علیه مردم" ایران معرفی کنند.


تحلیل:

  • صرف نظر از اینکه در عالم واقع شاید می شد در اخذ، اعلام و بالاخره عملیاتی شدن این تصمیم به گونه ای مطلوب تر عمل کرد واقعیت آن است که به فرض ملاحظه همه جوانب در اجرا و اعلام و اعمال این تصمیم و با فرض تصور حداقل ها در واکنش ها و اعتراض ها به این تصمیم باز می توان تصور کرد حجم عملیات روانی دشمن در این زمینه همچنان هم سنگ با حجم عملیاتی بود که طی دو روز اخیر از ناحیه این رسانه ها متوجه جمهوری اسلامی ایران شد.
  • دامن زدن به اغتشاشات و بزرگنمایی اعتراضات ساده مردمی و معرفی آن در قالب شورشی اجتماعی اگر چه از رسانه های دشمن دور از انتظار نبود و البته ناکام ماند اما ادامه این تبلیغات با هدف تعمیق شکاف میان مردم و حاکمیت، بخش جدید سناریوی تبلیغاتی دشمن را شکل داده است که بایستی به شدت نسبت به آن مراقبت کرد. تلاش رسانه ای دشمن برای معرفی تصمیم اخیر به عنوان "کودتای اقتصادی علیه مردم" با این هدف طراحی و پمپاژ می شود.
  • پس از آنکه روشن شد این تصمیم در قالب" تصمیمی ملی" و با هدف کمک رسانی به اقشار متوسط جامعه صورت گرفته است وظایف نظارتی دو قوه مقننه و قضاییه چنانکه روسای دو قوه به صراحت تاکید کرده اند متوجه این مساله است که مبالغ حاصل از افزایش قیمت بنزین در حساب مستقیم مردم نیازمند قرار گیرد و در عین حال مراقبت های لازم برای کنترل حاشیه ها و تاثیرات این تصمیم بر گرانی سایر اقلام مورد نیاز مردم صورت پذیرد. بدیهی است در سایه چنین شرایطی از یک سو فضای کافی برای اخذ تصمیم های مشابه در آینده فراهم خواهد آمد از دیگرسو آسیب پذیری احتمالی از چنین تصمیماتی به صفر میل می کند و از سویه سوم هیجانات احتمالی در موارد مشابه دراینده به سمت منطق هزینه- فایده سوق پیدا می کند.
  • با فروکش کردن اعتراضات، اینک فرصت مناسبی است تا در سایه آن همگان در کارنامه رفتاری خود در خلال این روزها متاملانه اندیشه کنند و نقاط ضعفی که از آن دشمن امکان سوءاستفاده یافت را بازخوانی و معالجه کنند. فراموش نکنیم که درماجرای اخیر نه دولت ،نه مجلس ،نه مردم و نه دیگر قوا و نهادهای نظام به تنهایی مورد هجوم قرار نگرفتند بلکه در این ماجرا کلیت نظام و فرد فرد مردم ایران هدف هجمه دشمن قرارداشتند تهاجمی که البته ناکام ماند.
  • همچنین با فروکش کردن اعتراضات به نظر می رسد تمرکز برمواردی چون استیضاح این یا آن مسئول از یک سو یا تلاش برای شانه خالی کردن از بارمسئولیت ها از دیگر سو و بالاخره مقصرنشان دادن دیگران حاصلی جز بازگذاشتن پرونده ای که درعمل مختومه اعلام شده است ندارد و نتیجه ای جز طمع کردن دشمن به ماهیگیری از آب گل آلود در بر نخواهد داشت.

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها