هیات آمریکایی با 'خلیفه حفتر' دیدار و علیه روسیه رایزنی کرد

هیات آمریکایی با 'خلیفه حفتر' دیدار و علیه روسیه رایزنی کرد
سه شنبه 5 آذر 1398 - 11:03

وزارت خارجه آمریکا از دیدار و رایزنی نمایندگان ارشد این کشور با ژنرال خلیفه حفتر فرمانده نیروهای موسوم به 'ارتش ملی لیبی' خبر داد.

العالم - لیبی

هیات عالی رتبه آمریکایی با حضور معاون مشاور امنیت ملی در امور «خاورمیانه و شمال آفریقا» روز گذشته ضمن دیدار با ژنرال خلیفه حفتر در لیبی درباره تحولات این کشور و علیه اقدامات روسیه در لیبی رایزنی کرده است.

۱۰ روز بعد از بیانیه وزارت خارجه آمریکا درباره آغاز به کار «گفت‌و‌گوی امنیتی ایالات متحده و لیبی» در واشنگتن و درخواست این وزارتخانه از ژنرال خلیفه حفتر فرمانده «ارتش ملی لیبی» برای مقابله با «سوءاستفاده روسیه» در لیبی، این وزارتخانه امروز سه شنبه از دیدار هیات عالی رتبه آمریکایی با حفتر خبر داده است.

طبق بیانیه تازه وزارت خارجه آمریکا، هیات ارشد آمریکایی روز دوشنبه (دیروز) در لیبی در دیدار با خلیفه حفتر، یک بار دیگر علیه اقدامات روسیه در این کشور آفریقایی بحران زده رایزنی کرده است.

در این بیانیه آمده است: «مقام‌های (آمریکایی) بر حمایت کامل ایالات متحده از حاکمیت و تمامیت ارضی لیبی و نگرانی جدی (آمریکا) درباره سوءاستفاده روسیه از درگیری در لیبی تاکید کردند».

بنا بر اعلام وزارت خارجه آمریکا، این دیدار بعد از رایزنی‌های اخیر هیات آمریکایی با مقام‌های لیبیایی مستقر در طرابلس انجام شده و هدف از این رایزنی‌ها ایجاد یک زمینه مشترک برای دستیابی به پیشرفت بین طرف‌های درگیر در لیبی برای حرکت به سمت یک آتش‌بس بوده است.

در بخشی از این بیانیه آمده است: «ایالات متحده از طرف‌ها (درگیر در لیبی) می‌خواهد برای ایجاد یک آینده امن و توام با رفاه برای لیبی، از این فرصت استفاده کنند».

هیات آمریکایی در دیدار با حفتر شامل افراد زیر بوده است: «ویکتوریا کوتس»، معاون مشاور امنیت ملی در امور «خاورمیانه و شمال آفریقا»، «ریچارد نورلند» سفیر آمریکا در لیبی، «متیو زیس» دستیار ارشد امور بین‌الملل وزارت انرژی آمریکا و سرتیپ «استیون دو میلیانو» قائم مقام مدیر امور استراتژی و برنامه‌ریزی فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا در آفریقا.

این دیدار در حالی انجام شده که ارتش آمریکا دوم آذرماه اعلام کرد که یک فروند پهپاد خود را بر فراز شهر «طرابلس» پایتخت لیبی از دست داده است.

با گذشت چند روز از اعلامیه ارتش آمریکا، نیروهای وابسته به حفتر فاش کردند که یک فروند پهپاد ارتش آمریکا را پنجشنبه هفته گذشته حین پرواز بر فراز طرابلس به «اشتباه» هدف قرار داده و سرنگون کرده‌اند.

دیدار هیات آمریکایی با خلیفه حفتر پس از بیانیه توئیتری ۲۵ آبان «مورگان اورتاگوس» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا درباره آغاز به کار «گفت‌و‌گوی امنیتی ایالات متحده و لیبی» در واشنگتن انجام شده است.

اورتاگوس در آن توئیت گفته بود: «ما از "ارتش ملی لیبی" (نیروهای تحت امر حفتر) می‌خواهیم که به حملات خود پایان داده، همکاری ایالات متحده- لیبی را تسهیل و از تلاش‌های روسیه برای سوءاستفاده کردن از درگیری‌ها ممانعت کند. ایالات متحده از حاکمیت و تمامیت ارضی لیبی حمایت می‌کند».

اظهارات ضد روسی مقام‌های آمریکایی در شرایطی انجام شده که پیش از این دولت «وفاق ملی لیبی» (دولتی که به صورت بین‌المللی به رسمیت شناخته شده) هم، روسیه را متهم کرده که با نیروهای مزدور به نیروهای تحت امر خلیفه حفتر کمک کرده است. دولت روسیه این اتهام‌زنی‌ دولت وفاق ملی لیبی را رد کرده است.

فارس

پربیننده ترین خبرها