توافق اربیل و بغداد بر سر بودجه عمومی سال 2020

توافق اربیل و بغداد بر سر بودجه عمومی سال 2020
سه شنبه 5 آذر 1398 - 12:20

دولت عراق با نمایندگان منطقه کردستان بر سر بودجه عمومی سال 2020 به توافق رسیدند و قرار است اربیل روزانه 25 هزار بشکه نفت در اختیار بغداد قرار دهد.

العالم - عراق

دولت مرکزی عراق با منطقه کردستان این کشور بر سر بودجه عمومی سال ۲۰۲۰ به توافق رسیدند.

شبکه خبری «رووداو» گزارش داد که این توافق پس از سفر یک هیئت از کردستان عراق به بغداد و نشست با مسئولان دولت مرکزی این کشور حاصل شد.

این هیئت کُردی دوشنبه (روز گذشته) با هدف «تحقق مطالب منطقه کردستان در پیش‌نویس بودجه سال 2020 عراق» به بغداد سفر کرد.

«ثامر الغضبان» وزیر نفت عراق نیز پس از این نشست، در جریان یک کنفرانس خبری گفت که نشست مذکور با حضور شماری از نمایندگان دولت کردستان عراق برگزار شد.

الغضبان توضیح داد که از طرف دولت فدرال عراق، معاون نخست وزیر، وزیر نفت و رئیس بانک مرکزی حضور داشته‌اند و در این نشست، «تمامی موارد اصلی بررسی شد که قانون بودجه [دولت] فدرال برای سال ۲۰۲۰ بر اساس آن تنظیم می‌شود».

وی تصریح کرد که یکی از این موارد، «توافق نفتی است که یکی از ستون‌های اصلی [این توافق] است... این توافق، اولیه است و فکر می‌کنم قطعی خواهد بود».

به گفته وزیر نفت عراق، بر اساس توافق بین بغداد و اربیل، منطقه کردستان باید «معادل ۲۵۰ هزار بشکه از نفت تولید شده در منطقه [کردستان] را به صورت روزانه به شرکت بازاریابی نفت عراق تحویل دهد تا این شرکت آن را از تاریخ ۱/۱/۲۰۲۰ از طریق بندرگاه "جیهان" ترکیه در دریای مدیترانه صادر کند».

وی خاطر نشان کرد، در ازای این اقدام، بودجه بسته خواهد شد و نمایندگی از کردستان عراق با همکارانشان در دولت فدرال حضور خواهند یافت و در روزهای یکشنبه و دوشنبه هفته آتی نشستی برگزار خواهند کرد تا بودجه به صورت تقریبا نهایی، بسته شود. پس از این مسئله، بودجه به نخست وزیر و هیئت دولت برای بررسی فرستاده می‌شود و پس از آن به پارلمان تا تصویب نهایی شود.

در جریان تنظیم بودجه عراق، همه ساله کردستان مدعی است که 17 درصد از بودجه عراق باید به اربیل اختصاص داده شود، ولی بغداد معتقد است که سهم کردستان عراق از بودجه، کمتر از 17 درصد است.

فارس

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها