درگوشی/

آیا کشورهای حاشیه خلیج فارس از طرح صلح هرمز استقبال می کنند؟

آیا کشورهای حاشیه خلیج فارس از طرح صلح هرمز استقبال می کنند؟
چهارشنبه 6 آذر 1398 - 14:35

در سایه تداوم رایزنی ها در خصوص طرح ابتکار صلح هرمز که از سوی ایران و با هدف تامین امنیت عبور و مرور دریایی در خلیج فارس و با مشارکت کشورهای منطقه ارائه شده است، گفته می شود قرار است که کشورهای حاشیه خلیج فارس و در راس آن عربستان سعودی قرار است که پاسخ نهایی خود را درخصوص این طرح در ماه آتی میلادی اعلام کنند.

العالم-درگوشی

به رغم اینکه شنیده ها حاکی از آن است که طی ماه میلادی آتی کشورهای حاشیه خلیج فارس نظر نهایی خود را در خصوص طرح ابتکار صلح هرمز اعلام خواهند کرد، برخی از ناظران معتقدند که بعید است که در زمان مذکور این اتفاق بیفتد، به گفته ناظران سران آل سعود، آل نهیان و آل خلیفه اراده مستقل و حقیقی را برای اعلام نظر نهایی در این خصوص ندارند.

طرح ابتکار هرمز که "حسن روحانی" رئیس جمهوری ایران برای اولین بار در مجمع عمومی سازمان ملل متحد در ماه سپتامبر و با هدف " تحقق صلح و پیشرفت و ایجاد روابط دوستانه و آغاز کار گروهی جهت امدادرسانی های انرژی و کشتی رانی آزاد" مطرح شد.

روزنامه الجریده کویت روز سه شنبه به نقل از یک مقام بلند پایه در وزارت خارجه این کشور نوشت: رایزنی ها همچنان ادامه دارد و موضع یکپارچه ای درخصوص این طرح تاکنون حاصل نشده است و در نشست کشورهای حاشیه خلیج فارس که در ماه دسامبر آتی در ریاض برگزار خواهد شد، پاسخ نهایی به این طرح اعلام خواهد شد.

در همین راستا، "عباس موسوی" سخنگوی وزارت خارجه ایران اخیرا اعلام کرد: سه کشور حاشیه خلیج فارس از طرح صلح هرمز استقبال کرده اند و پاسخ خود را به این طرح پیشنهادی به صورت مکتوب تسلیم رئیس جمهور کردند.

همچنین روزنامه الجریده کویت پیشتر فاش کرده بود که قطر در روزهای اخیر با طرح صلح هرمز موافقت کرده است و ، "یوسف بن علوی" وزیر خارجه عمان هفته آینده قرار است به ایران سفر کند تا موافقت کشورش را به طرح ابتکار صلح هرمز اعلام کند.

در همین حال برخی ناظران معتقدند که پاسخ کشورهای حاشیه خلیج فارس به طرح ایران قدری زمان بر است و امارات و بحرین اراده کافی را برای اتخاذ تصمیم ندارند و سران آل سعود، آل نهیان و آل خلیفه در این امور باید از همپیمانان غربی خود همچون بریتانیا و آمریکا کسب تکلیف کنند، چه بسا که تصمیمات اتخاذ شده به ضرر مردم کشورشان باشد.

طرح ابتکار صلح هرمز، به نفع کشورهای منطقه و مردم این کشورهاست و حافظ امنیت و ثبات در کشورهای منطقه است آن هم در شرایطی که منطقه در سایه مداخلات خارجی همچنان شاهد جنگ و کشتار و خونریزی است و این طرح قطعا به ضرر رژیم صهیونیستی و منافع آمریکا در منطقه خواهد بود، چرا که منافع آمریکا در منطقه مبتنی بر گسترش آشوب و درگیری در منطقه است و گروهی از تحلیل گران معتقدند که عربستان و همپیمانانش درتصمیم گیری خود در خصوص طرح صلح هرمز از آمریکا و اسرائیل تبعیت خواهند کرد.

دوران "جمال عبدالناصر" رئیس جمهور اسبق مصر که با رژیم صهیونیستی وارد جنگ شد، نمونه ای است که این افراد برای اثبات مدعای خود مطرح می کنند که در حالی که آمریکا، فرانسه و رژیم صهیونیستی در جبهه مقابل مصر متحد شده بودند، چگونه رژیم آل سعود از پشت به مصر خنجر زد و فعالانه نقشی که آمریکا و بریتانیا به رژیم آل سعود سپرده بود ایفا کرد در واقع آل سعود تنها ابزاری برای تامین منافع رژیم صهیونیستی در منطقه هستند.

سعيد محمد

پربیننده ترین خبرها