فرزند شیخ زکزاکی: دولت نیجریه حق قانونی درمان را از پدرم گرفته است

فرزند شیخ زکزاکی: دولت نیجریه حق قانونی درمان را از پدرم گرفته است
يکشنبه 17 آذر 1398 - 12:37

فرزند شیخ زکزاکی وضع سلامتی پدر خود را نگران کننده دانست و افزود:‌ دولت نیجریه حق قانونی درمان و ویزیت پزشک را از شیخ زکزاکی سلب کرده است.

العالم ـ ایران ـ سیاسی

سهیلا زکزاکی روز یکشنبه در نشست خبری چهارمین سال جنایت زاریا و مطالبه آزادی شیخ زکزاکی که در کانون همبستگی فرزندان شاهد برگزار شد، افزود: به جای آنکه حکومت نیجریه اجازه درمان به آنها بدهد متاسفانه همان دادگاه که حکم درمان فوری شیخ زکزاکی و همسرش را صادر کرده بود در پنج دسامبر ۲۰۱۹ دستوری صادر کرده که آنها به زندان مرکزی ایالت کادونا منتقل شوند.

وی اظهار داشت: همان روز آنها را منتقل کردند و ما اکنون از وضعیت آنها در زندان بی اطلاع هستیم. تصمیم انتقال آنها به زندانی که بسیاری از زندانیان آن پس از آزادی دارای مشکلات جدی سلامتی بودند یک وضعیت بسیار خطرناک به حساب می آید از این رو اکنون فشار بیشتری بر حکومت نیجریه لازم است تا آنها را بدون شرط آزاد کنند و به این ظلم غیر انسانی پایان دهند.

دختر شیخ زکراکی تصریح کرد: در دسامبر ۲۰۱۶ یک دادگاه عالی در نیجریه تعیین کرد که دستگیری شیخ زکزاکی و همسرش غیرقانونی بوده و دستور آزادی فوری غیرمشروط آنها را صادر کرد که به نحو بی شرمانه ای توسط حکومت با آن مخالفت شد. حدود ۲ سال بعد، حکومت محلی کادونا آنها را به کارهای دروغینی متهم کرد که این صرفا یک تاکتیک برای کشتن تدریجی آنها است.

وی ادامه داد: وضع سلامتی پدر و مادرم هر روز در حال افول است زیر ا آنها در حادثه زاریا به سختی مجروح شدند و این مشکلات همچنان ادامه دارد و برای حکومت هم کاملا روشن است.

سهیلا زکزاکی اظهار داشت: شیخ زکزاکی به خاطر مشکلات زیاد چند مرتبه دچار سکته شده و وضع مادرم نیز به گونه ای است که دیگر نمی تواند به درستی راه برود. به تازگی مشخص شده شیخ افزون بر این مشکلات متعدد، دچار مسمومیت با سرب و کادمیم شده است، افشای این موضوع منجر به فشار بیشتری بر حکومت نیجریه و پس از مدتی مشخص شد که آنها نمی توانند درمان مناسب را در نیجریه انجام دهند و اجازه یک سفر درمانی به هند برای آنها صادر کردند، سفری که کاملا تحت نظارت سازمان امنیت نیجریه بوده و متاسفانه توسط مسوولان دچار خرابکاری شد و بدون هیچ درمانی به این کشور برگشتند.

وی خاطرنشان کرد: شیخ زکزاکی و همسرش «مالاما زینت» و بسیاری از افراد دیگر بصورت غیرعادلانه ای دستگیر شدند و نیجریه راه اقدامات قانونی برای آزادی آنها را بسته نگه داشته و در جریان اعتراضات و اجتماعات مسالمت آمیز مختلفی که توسط دوستداران نهضت برقرار شده اقدام به کشتن تعداد زیادی از مردم کرده و حتی گاهی گروههای را برای قصابی مردم، مزدور خود کرده است.

شیخ دچار ۷ نوع بیماری شده است

ناصر پزشک معالج شیخ زکزاکی نیز در این نشست با ارائه مدارک پزشکی و تصاویری از آسیب هایی که بر چشم، سر و صورت شیخ زکزاکی بر اثر شکنجه های زیاد بوجود آمده، گفت: جزو تیم درمان شیخ هستم. فشار زیادی بر من در زندان برای معاینه شیخ وارد شد حتی چهار نفر از همکارانم کشته شدند. به ما آسیب زدند و می گفتند همین که از زندان کادونا زنده بیرون آمدی، شانس آورده اید.

وی افزود: شیخ توسط یک تیم پزشکی از جمله ارتوپد، نورولوژی و من که متخصص سم شناسی هستم تحت معاینه قرار گرفت و مشخص شد که وی بر اثر آلاینده ها، سرب و عناصر شیمیایی دچار مسومیت شده و چشم و گردن او آسیب زیادی دیده است.

ناصر تاکید کرد: هفت نوع بیماری در شیخ زکزاکی وجود دارد و همسر وی نیز بیمار است آنها باید مداوا شوند و هنور این اتفاق نیافتاده است، آنها نمی توانند حرکت کنند، ظرفیت درمانی در نیجریه خوب نیست و حتی یک پزشک هندی گفته که آنها باید زودتر درمان شوند و به بیمارستان بروند.

پزشک شیخ زکزاکی اظهار داشت: متاسفانه دولت نیجریه هنوز این اقدام را انجام نداده و اثرات مخربی بر سلامت شیخ ایجاد شده است. با وجود بیماری های مختلفی که شیخ دارد زنده ماندن وی معجزه است ولی باید سریع تر درمان شود.

شیخ زکزاکی برای دفاع از مظلومان مورد ظلم قرار گرفته است

مدیرعامل کانون همبستگی فرزندان شاهد نیز در این نشست با بیان اینکه شیخ زکزاکی فعالیت های فرهنگی مختلفی داشته، گفت: ما باید به این موضوع نگاه انقلابی داشته باشیم زیرا شیخ زکزاکی برای حمایت از مظلومان مورد ظلم قرار گرفته و برای اینکه بتوانیم حکومت مستضعفان را در جهان داشته باشیم نباید با مصامحه از این قضیه بگذریم و لازم است روسای سه قوه به سمت مذاکره بروند و این مسئله را حل کنند.

حسین عامریان افزود: از رییس جمهوری، رییس مجلس شورای اسلامی و دستگاه قضایی می خواهیم به موضوع آزادی شیخ زکزاکی ورود کنند و باید از این حرکت ها دفاع کرد و لازم است جریانات این چنینی که شیخ انجام حمایت شوند.

وی تصریح کرد: مکاتباتی نیز با روسای جمهوری ترکیه، اندونزی، مالزی، روسیه و نیز رییس کنفرانس اسلامی و نهادهای بین المللی مکاتبه کردیم تا وظیفه خود را نسبت به آزادی شیخ زکزاکی ایفا کنند و جمهوری اسلامی نیز باید در این زمینه نقش پر رنگ تری داشته باشد.

به گزارش ایرنا، در آذر سال ۹۴ ارتش و پلیس نیجریه با یورش به "حسینیه بقیه‌الله" (عج) در شهر "زاریا" و منزل شیخ زکزاکی در ایالت "کادونا" در شمال نیجریه، رهبر شیعیان این کشور را به همراه همسرش «زینت ابراهیم» و یکی از پسرانش دستگیر کردند؛ در این یورش که به عملیات نظامی شبیه بود صدها نفر از شیعیان نیجریه نیز به شهادت رسیدند. برخی رسانه ها شمار افراد شهید شده در حمله به خانه شیخ زکزاکی را تا ۲۰۰۰ نفر ذکر کرده اند.

در این یورش، شیخ زکزاکی به شدت زخمی شد و سه پسر وی نیز به شهادت رسیدند؛ سه پسر دیگر رهبر شیعیان نیجریه نیز یکسال قبل از آن یعنی در روز قدس سال ۱۳۹۳ با شلیک گلوله پلیس این کشور به شهادت رسیده بود.

دولت نیجریه تاکنون از آزادی زکزاکی به بهانه های مختلف جلوگیری کرده و حتی به وی امکان دسترسی به خدمات درمانی را نداده بود. در ماههای اخیر که وضع جسمانی زکزاکی رو به وخامت گذاشته، نهادهای حقوق بشری بارها خواهان آزادی رهبر شیعیان نیجریه شدند.

در ماه های اخیر مردم نیجریه بارها با برگزاری تظاهرات در شهرهای مختلف این کشور خواستار آزادی شیخ زکزاکی شده اند، اما نیروهای امنیتی نیجریه هر بار این تجمعات را سرکوب کرده اند.

پربیننده ترین خبرها