آیا سعد الحریری نخست وزیر دولت جدید لبنان خواهد شد؟

آیا سعد الحریری نخست وزیر دولت جدید لبنان خواهد شد؟
سه شنبه 26 آذر 1398 - 22:37

به نظر می رسد پس از اعلام به تعویق افتادن رایزنی های نمایندگان برای تعیین نخست وزیر به پنج شنبه آینده توسط رئیس جمهوری لبنان بنا به درخواست سعد حریری نخست وزیر مستعفی به منظور اجرای مشورت‌های بیشتر ،72 ساعت آینده  برای تشکیل دولت جدید تعیین کننده باشد.

العالم نظرکده

برخی رهبران جریان ملی آزاد معتقدند درخواست سعد الحریری رئیس دولت پیشبرد مبنی بر به تعویق انداختن رایزنی های الزام آور نمایندگان برای باردوم؛ دلیلی بر بی گناهی میشل عون رئیس جمهوری از اتهاماتی مانند قانون شکنی برای برگزاری انتخابات الزام آور پارلمانی به منظور حل بحران کشور است که به وی زده اند.

آنان معتقدند حوادث اخیر لبنان ارتباط تنگاتنگی با حوادث در منطقه دارد.

آنان اعلام داشتند قانون اساسی لبنان مدت زمان مشخصی را برای برگزاری رایزنی های الزام آور پارلمانی تعیین نکرده و دلیل درنگ عون نیز؛ برون رفت از بحران کشور بوده که الحریری از آن برای سوزاندن مهره های زیادی از نامزدها مانند سمیر الخطیب برای تشکیل دولت جدید سوء استفاده کرده تا خود بار دیگر کرسی نخست وزیری را از آن خود کند.

برخی نمایندگان لبنان معتقدند دلیل درخواست الحریری برای به تعویق انداختن رایزنی های پارلمانی به موضع تشکل نیروهای لبنانی باز می گردد که اعلام کرده بودند اجازه نخواهند داد الحریری به نخست وزیری برسد مساله ای که به برهم زدن وضعیت انجامید و الحریری در وضعیت نامناسبی قرارداد و به بهانه اینکه به وقت بیشتری برای رایزنی نیاز دارد، خواهان به تعویق انداختن آن شد.

نیروهای لبنان به دو دلیل سعد الحریری را معرفی نمی کنند زیرا به گفته نمایندگان لبنانی، دو مشکل دارد ؛ مشکل اول ؛در صورت برگزاری رایزنی های پارلمانی لبنان در زمان مشخص خود به رای پایین وی دررای گیری منجر خواهد شد و دومین مشکل که اساسی است این است که تشکل های مسیحی به دلیل امتناع تشکل نیروهای لبنانی و جریان ملی ازاد از رای دادن به وی، از معرفی وی به عنوان نخست وزیر جدید خودداری کردند.

برخی فعالان در اعتراض های لبنانی معتقدند به تعویق انداختن رایزنی های نمایندگان به نفع یک نماینده یعنی سعد الحریری است که البته مخالف قانون اساسی است و از رئیس جمهوری خواستند رایزنی ها در زمان مشخص خود برگزار شود.

برخی رهبران مخالف لبنان نیز شانس حریری پیش از نامزدی الصفدی و الخطیب را بالاتر می دانستند اما پس از سوزاندن نام دو نامزد، معترضان برمخالفت خود با نخست وزیری الحریری برای دولت جدید اصرار و مخالفت قاطع خود را با بازگشت وی به نخست وزیری اعلام کردند.

پربیننده ترین خبرها