تاجیکستان: باید به بیش از 40 سال جنگ در افغانستان پایان داده شود

تاجیکستان: باید به بیش از 40 سال جنگ در افغانستان پایان داده شود
چهارشنبه 27 آذر 1398 - 15:26

دبیر شورای امنیت ملی تاجیکستان گفت که بیم آن می‌رود گروههای تروریستی در شمال افغانستان و مجاورت مرز تاجیکستان حکومت مستقل شکل دهند.

العالم _ آسیا

«محمد علی وطن زاده» دبیر شورای امنیت ملی تاجیکستان که در دومین کنفرانس گفت‌و‌گوی امنیت منطقه‌ای در تهران سخن می‌گفت امنیت افغانستان را با امنیت کشورهای منطقه بویژه همسایگان این کشور در هم تنیده عنوان کرد.

او گفت که باید با همکاری جمعی به بیش از ۴۰ سال جنگ و ناامنی در افعانستان پایان داده شود.

وی با ابراز نگرانی از توسعه گروههای تروریستی در شمال افعانستان این رخداد را تهدیدی رو به افزایش برای امنیت آسیای مرکزی ذکر کرد و افزود: «با توجه به گسترش و تثبیت حضور این گروهها در شمال این کشور احتمال شکل گیری حکومت مستقل از سوی گروههای تروریستی در این منطقه جدی است.»

وطن زاده افزود: «فقر و توسعه نیافتگی یکی از دلایل اصلی موفقیت گروههای تروریستی در سربازگیری از مردم منطقه و افزایش نفوذ آنها در ولایت‌های شمالی افغانستان است.»

دومین نشست گفت‌وگوی امنیت منطقه‌ای با حضور دبیران و مشاوران امنیت ملی و مقامات عالی امنیتی ایران، روسیه، چین، هند، افغانستان، تاجیکستان و ازبکستان امروز صبح (چها شنبه) در تهران برگزار آغاز شد.

اولین نشست گفتگوی امنیت منطقه ای در مهرماه سال گذشته و با حضور کشورهای ایران، روسیه، چین، هند و افغانستان با موضوع افزایش هماهنگی بین کشورهای منطقه در برابر تروریسم تکفیری برگزار شد‌.

موضوع نشست امروز بر روی امنیت در افغانستان و مبارزه با تمامی اشکال تروریسم در این کشور تمرکز دارد.

پربیننده ترین خبرها